Juha Arvolasta INFRA saa ihmisläheisen asiajohtajan 

Kun Juha Arvola Peab Industrista aloittaa INFRAn hallituksen puheenjohtajana, ainakin kaksi tavoitetta on heti naulattu: väyläinfran rahoituksen jojoilun pitää loppua ja rakentamisen lupaprosessien selkeytyä. Agendalle nousee myös INFRAn strategian uudistaminen. 

Arvola pitää väyläinfran tasaista rahoitusta tärkeänä. ”Myös infra-alan markkinointi nuorille ja uravalintaa miettiville helpottuu, kun voimme kertoa, että alalla on töitä nyt ja tulevaisuudessa. Nuorten saaminen alalle on jatkuvuuden kannalta erittäin tärkeää.” 

Peab Industrin kiviaines- ja valmisbetonitoiminnan maajohtaja Juha Arvola löytää nopeasti asiat, joihin tarttua INFRAn hallituksen puheenjohtajana.

”Viranomaisluvittaminen ja sen kehittäminen ovat infra-alalle todella iso asia. Alan tavoitteena on yksi hakemus, yksi käsittely, yksi valitus – kaikin puolin sujuva ja yksinkertainen lupaprosessi. Emme voi alalla luottaa tulevaisuuteen yhtään, jos luvan käsittely kestää vuosia”, Arvola lataa.

INFRA ry on infratuotannossa toimivien yritysten työnantaja- ja toimialaliitto. Juha Arvola vetää sen hallitusta kaksivuotiskauden 2024–2025.

Edeltäjiensä tapaan hän kantaa huolta myös valtion väyläinfran riittävästä rahoitustasosta. Tässäkin villakoiran ydin on toimintaympäristön ennakoitavuus, jota ilman suomalainen elinkeinoelämä ei pärjää.

”Korjausvelan pienentämiseen on saatava vakaa rahoitustaso, joka pysyy. Yrittäjille infratuotannon parissa menee vaikeaksi, jos volyymit ovat tänä vuonna 50 ja ensi vuonna 100. Jojohomma on saatava seis ja ennustettavuutta lisää, jotta yritykset uskaltavat investoid

”Jokainen jäsenyritys on yhtä tärkeä”

Missä uusi puheenjohtaja näkee INFRAn vahvuudet?

”Vahvuutemme on yhdessä tekemisessä. Ajamme yhtenä rintamana vahvasti alan näkemyksiä päättäjien suuntaan. Jatkossa haluan tuoda suuret ja pienemmät yritykset entistä lähemmäksi toisiaan. Jokainen jäsenyritys on yhtä tärkeä kokoon katsomatta. On myös tärkeää jatkaa uusien jäsenten hankintaa.”

Arvola korostaa myös aluetoiminnan merkitystä. Vuonna 2024 hän aikoo jalkautua kuuntelemaan piirihallitusten ajatuksia INFRAn toiminnasta.

INFRAn toimintaperiaatteiksi on strategiassa kirjattu edelläkävijyys, reilu toiminta ja vastuullisuus. Visiona on rakentaa pohjaa Suomen hyvinvoinnille ja maailman kestävyydelle. Tämän mahdollistaa vaikuttava, oppiva ja yhdistävä yhteinen liitto.

Onko vision edistämisessä edistytty?

”Mielestäni edistymistä on tapahtunut. Korviini ei ole juuri kantautunut huonoa palautetta. Nyt on vain tärkeää jatkaa yhteiskuntamme päätöksentekijöiden tapaamisia nykyinen strategiakausi loppuun.”

Edellisessä strategiaprosessissa jäsenet ja piiriyhdistykset nostettiin keskiöön. Eri puolilla Suomea järjestettiin 11 työpajaa. Kun uusi strategiaprosessi käynnistyy vuoden 2025 alkupuolella, Arvolalle on tärkeää, että tavoitteet asetetaan taas yhdessä, niin isojen yritysten kuin piirienkin näkemystä kuullen.

”Keskityn yleensä faktoihin”

Juha Arvola kuvailee itseään johtajana helposti lähestyttäväksi.

”Keskityn yleensä faktoihin. Aina kun on dataa, on helppo päättää. Vaikka tiedolla johtaminen on minulle helpointa, olen silti enemmän ihmisten johtaja. 

Työmaille ehtiminen on viime vuosina jäänyt vähiin, ja se on jäänyt vaivaamaan mieltä.

”Melkein hävettää. Johtajana haluaisin viettää enemmän aikaa kentällä työntekijöiden parissa. Jos saisin yhden työpäivän lisää viikkoon, menisin käymään kentällä.”

Oman työpaikan organisaatiomuutos ja uusi rooli INFRAssa lisäävät onneksi mahdollisuuksia jalkautua.

”Matkalle sattuu varmasti kaiken näköistä. INFRAn piirikierroksilla lupaan kuunnella esimerkiksi jäsenten toiveita ja ajatuksia strategian toteutumisesta.”

Kasvu, monimuotoisuus ja luonto

Arvolan odotukset alan näkymistä parin vuoden päästä ovat optimiset.

”Uusi nousukausi on alkanut Suomessa, ja rakentaminen on taas lähtenyt vauhtiin. Syynä tähän on korkojen loiva lasku ja inflaation pieneneminen, jolloin ihmisten ostohalukkuus on saatu palautumaan”, hän ennustaa. 

”Haluan uskoa myös, että infran rahoitustasoon on linjattu pidemmän tähtäimen suunnitelmat ja Liikenne 12 -suunnitelma on muutakin kuin pelkkiä sanoja. Alan digitalisaatio ja automatisaatio ovat edenneet, ja ala näyttäytyy nuorille houkuttelevampana. Lupaprosessit ovat nopeutuneet, ja kiertotalousalueet mahdollistavat maamassojen tehokkaan käytön.”

Monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden teemat ovat nousseet voimalla keskusteluun suomalaisessa työelämässä. Arvolan kaudella INFRAn on järjestönä löydettävä asiaan oma tulokulmansa.

”Tehtäviin pitää aina valita pätevin henkilö sukupuolesta tai muista ominaisuuksista riippumatta. Tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan myös ulkomaista työvoimaa, joten heitäkin täytyy tukea alalle hakeutumisessa ja kannustaa opiskelemaan”, Arvola avaa omaa ajatteluaan. 

Toinen vahvasti nouseva teema on luontokato.

”Arvioni on, että vasta pieni osa yrityksistä tietää, että rakennusalalle on luotu biodiversiteettitiekartta. Sitä on nyt jalkautettava yrityksiin. Jos ala ei hyppää nyt tähän junaan, viiden vuoden päästä olemme myöhässä.”

”Kaiva kartta esiin ja mieti, mitä se tarkoittaa omalle toiminnalle. INFRA on valmiina auttamaan. Kootkaa vaikka muutamasta piiristä porukka kasaan ja kutsukaa (INFRAlla luontoasioista vastaava johtaja) Juha Laurila kertomaan missä mennään”, uusi puheenjohtaja haastaa infralaisia.

Teksti: Anu-Liina Ginström

Lue myös: Juha Arvolan kolme pointtia, Infra-lehti 2/2023 

Juha Arvola (s. 1974) 

Yhdyskuntatekniikan teknikko  

  • 2020 Peabille yrityksen ostettua YIT:n asfaltti- ja kiviainesliiketoiminnan; Swerockin maajohtaja Suomessa vastuualueena kiviainekset ja valmisbetoni 
  • 2018 YIT:lle Lemminkäisen ja YIT:n yhdistyttyä  
  • Lemminkäisellä noin 23 vuotta useissa eri tehtävissä työntekijästä johtoon 

Luottamustehtävät INFRAssa: edustajiston varajäsen tai jäsen 2013–2021, kiviainesjaoston vpj 2016–2017  ja pj 2018–2019, hallituksen jäsen 2022–2023  

Muut luottamustehtävät: RTT:n ja Betoniteollisuuden johtokuntien jäsen 2021 alkaen  

Perhe: Vaimo ja poika  

Harrastukset: Golf, moottorikelkkailu, moottoripyöräily, veneily, laskettelu  

Parasta elämässä juuri nyt: ”Odotan innolla puheenjohtajakauden alkua sekä talven moottorikelkkailuja ja mukavia laskettelupäiviä perheen kanssa.” 


KUMMAN OTAT X 10

  1. Tammikuu vai heinäkuu? – Heinäkuu 
  2. Nizza vai Naantali? – Nizza 
  3. Kiikarit vai suurennuslasi?Kiikarit  
  4. Suorinta tietä vai maisemareittiä? – Suorinta tietä  
  5. Retkiluistelu vai pipolätkä? – Pipolätkä  
  6. Lapio vai lumilinko? – Lumilinko  
  7. Kotikokkailu vai wolttaus? – Kotikokkailu  
  8. Kirja vai laatusarja? – Laatusarja  
  9. Elastinen vai Kaija Koo? – Kaija Koo  
  10. Paperilla vai diginä? – Diginä tietysti!  
Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä