INFRA ry: Vaihtelevat kelit ja jälkeen jäänyt väyläinfra vaarantavat talviliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta

Valtaosa liikenneturmista olisi estettävissä ennakkotoimin. Väyläinfran parantaminen ja väylien päivittäishoidon eli lumenaurauksen ja liukkaudentorjunnan riittävät resurssit ovat niistä keskeisimpiä.

Talvirenkaat alla, talvipyöräilykamppeet reilassa, heijastinkokoelma käytössä? Olet valmis talveen! Valmiuksia tarvitaan myös väyläverkolta, muistuttaa väyläinfran urakoitsijoita edustava INFRA ry.

Väyläviraston uusin tienkäyttäjätutkimus talvelta 2023 kertoi yksityishenkilöiden ja raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyyden maanteiden talvihoitoon nousseen edellisvuodesta. Ammatikseen ajavista silti noin puolet oli talvihoitoon tyytymättömiä tai erittäin tyytymättömiä. Heistä pääteiden talvihoitoon tyytyväisiä oli 39 prosenttia, muiden teiden osalta vain 13 prosenttia.

”Tiestön päivittäishoidon riittävä taso ja ajanmukainen väyläinfra saavat liikenteen sujumaan, ja ne ovat myös tehokkain keino ihmishenkien pelastamiseksi ja vakavien tapaturmien ehkäisemiseksi”, sanoo INFRAn hallituksen uutena puheenjohtajana pian aloittava Juha Arvola Peab Industrista.

Kohtaamisonnettomuuksista kokonaan eroon?

Tieliikenneonnettomuudet ovat vähentyneet viime vuosina. Kohtaamisonnettomuuksien määrä silti kasvoi Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosina 2020–2022. Vuosi 2023 näyttää toistaiseksi hyvältä.

Kohtaamisonnettomuudet keskittyvät 1+1-kaistaisille väylille. Niillä eri suuntiin kulkevia liikennevirtoja ei ole fyysisesti erotettu toisistaan esimerkiksi keskikaistalla tai -kaiteella.

”1+1-kaistainen tie ja vilkas liikenne, jossa sekoittuu raskas ja henkilöliikenne on vaarallinen yhdistelmä – varsinkin jos tie on huonossa kunnossa. 2+2-kaistaiseksi muutetuilla väylillä kohtaamisonnettomuuksia on ani harvoin, vaikka niillä on eniten liikennettä”, INFRAn toimitusjohtaja Paavo Syrjö huomauttaa.

INFRAn mukaan esimerkiksi pääväylien kohtaamisonnettomuuksista päästään täysin eroon rakentamalla vilkkaimmille ja vaarallisimmille osuuksille lisäkaistoja, keskikaiteita ja parempia liittymäjärjestelyjä.

”Taajaman läpi kulkeva valtatiekään ei ole tätä päivää. Ohittava oikaisu kuten Hämeenkyrönväylä vt 3:lla minimoi raskaan liikenteen taajamassa ja luo edellytykset ihmisten turvalliselle lähiliikkumiselle. Ehkäpä kohtaamisonnettomuuksien tämän vuoden luvuissa näkyvät jo uusimmat panostukset väyliin. Hämeenkyrönväylän lisäksi muun muassa vt 6 Taavetti–Lappeenranta ja vt 5 Mikkeli–Juva tarjoavat nyt turvallisen ja sujuvan liikennevirran”, Syrjö iloitsee.

Elinkeinoelämän odottamia hankkeita yhä jonossa

Hallitusohjelmaan ja talousarvioesitykseen 2024 sisältyy tärkeitä maantieinfran parantamistoimenpiteitä: vt 5 Leppävirta–Kuopio, vt 4 Joutsassa ja Jyväskylässä sekä vt 9 Lievestuoreella. Verkon modernisointitarpeet ovat kuitenkin moninkertaiset, ja lukuisia kohteita jäi yhä jonoon odottamaan aloituspäätöstä.

Suomen tieverkon modernisointitarpeet on kuvattu elinkeinoelämän väylävisiossa (2022), jota täydentää maakuntatason tarkastelu (2023). Vuonna 2024 kuva täydentyy väyläverkon kunnossapidon visiolla.

”Verkon parantamisen ja korjaamisen täytyy tulevaisuudessa perustua yhä selkeämmin tutkittuun tietoon. Elinkeinoelämän laatimat selvitykset kannattaa ottaa päivitettävän Liikenne 12 -suunnitelman pohjaksi”, Juha Arvola esittää.

Tutustu elinkeinoelämän väylävisioon (2022) ja sitä täydentävään alueelliseen tarkasteluun (2023)

Lisätiedot:
Paavo Syrjö, 040 560 1803
Juha Arvola, 0400 151 739

Tiesitkö?

  • Suomessa kuolee liikenteessä keskimäärin 200 ihmistä vuosittain.
  • Vakavasti loukkaantuneita on ollut viime vuosina noin 900 vuodessa.
  • Tavoitteena on liikennekuolemien puolittaminen vuosina 2020–2030.
  • EU-tavoitteena on jo ”Vision Zero” – tiekuolemien vähentäminen lähes nollaan 2050 mennessä.

INFRAn uusi puheenjohtaja on Juha Arvola

Kiviaines- ja valmisbetonitoiminnan maajohtaja Juha Arvola Peab Industrista on valittu INFRA ry:n hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2025. Valtion väyläinfran korjausvelan pienentämiseen on saatava vakaa rahoitustaso, joka pysyy, Arvola sanoo Infra-lehden haastattelussa.

”Yrittäjille infratuotannon parissa menee vaikeaksi, jos volyymit ovat tänä vuonna 50 ja ensi vuonna 100. Jojo-homma on saatava seis ja ennustettavuutta lisää, jotta yritykset uskaltavat investoida. Myös alan markkinointi uravalintaa miettiville helpottuu, jos voisimme kertoa, että töitä on tulevaisuudessakin.”

Infra-lehden talvinumero ilmestyy Rakennuslehden välissä 1.12.2023.

Turvallisesti tien päällä talvella 2024

Miten voit parantaa omaa ja kaikkien tiellä liikkujien turvallisuutta talvella? Ota käyttöön koneenkuljettaja Marko Myöhäsen vinkit! Koneenkuljettaja Myöhänen Rovaniemeltä jakoi vinkkejä turvalliseen liikkumiseen kinosten keskellä muutama vuosi sitten Infra.fi:ssä. Vinkit ovat yhä ajankohtaisia:

  1. Pidä aina reilu turvaetäisyys kunnossapitotehtävissä olevaan koneyksikköön.
  2. Opeta lapsi ihailemaan komeita koneita kaukaa ja tulemaan pois lumikinoksista.
  3. Ole tarkka risteysalueilla: laske nopeus, varaudu liukkauteen, anna kunnossapitäjälle reilu tila.
  4. Kun tulet jalan tai pyörällä suojatielle lumikasan tai penkan katveesta, noudata varovaisuutta.
  5. Laita heijastimet heilumaan ja lähde liikkeelle!

Lue Myöhäsen haastattelu kokonaisuudessaan. Katso myös Saamelaismuseo Siidan johtajan vinkit turvalliseen ajoon Lapin teillä INFRAn blogista.

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä