Tuoreen tutkimuksen mukaan rakennusalan maine on polkenut pari viime vuotta käytännössä paikallaan. Se on hyvä uutinen, sillä oletimme meneillään olevan suhdannekriisin kolhaisseen kovaa myös alaan liittyviä mielikuvia.
Kuluneet puolitoista vuotta ovat tunnetusti olleet rakennusalalla ja sitä koskevassa uutisoinnissa poikkeuksellisen mollivoittoisia: 90-luvun lamaa lähentelevä pudotus volyymissä, konkursseja ja niistä aiheutuvia vahinkoja asiakkaille, asuntotuotannon seisahtuminen, myymättömien uusien asuntojen suuri määrä, asuntomarkkinoiden epävarmuus, työpaikkojen väheneminen…
Siksi tämänvuotisen Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset yllättivät myönteisesti, vaikka maineessa otettiin hienoista takapakkia ja se kyntää edelleen heikolla tasolla.
Alan maineen kokonaisindeksi oli asteikolla 1–5 nyt 2,84, kun se kaksi vuotta aiemmin oli 2,88 – ero mahtuu lähes virhemarginaaliin. Aiempina vuosina suunta on ollut hitaasti, mutta vakaasti ylöspäin. Tutkimus perustuu viidensadan suurta yleisöä edustavan vastaajan näkemyksiin.
Talous surkea, vastuullisuus selvästi parempaan päin
Vaikka kokonaismaine oli entisellä tasollaan, sen rakenne on muuttunut. Maineen eri osatekijöistä osumaa on ymmärrettävästi ottanut etenkin arvio yritysten taloudellisesta tilanteesta, joka oli suorastaan romahtanut. Koetuksella oli myös usko johdon kyvykkyyteen. Käsitys toimialan uudistumiskyvystä oli vastaavasti heikentynyt.
Sen sijaan eniten ovat kohentuneet mielipiteet vastuullisuustekijöistä eli ympäristö- ja yhteiskuntavastuusta, toiminnan läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta, työntekijöiden kohtelusta ja valmiudesta vuoropuheluun. Myös tuotteet ja palvelut saivat aiempaa parempia arvioita.
Nämä puolestaan vaikuttavat voimakkaimmin sidosryhmätukeen ja sitä kautta yritysten toimintaedellytyksiin. Sidosryhmätuki olikin jopa hitusen aiempaa paremmalla tasolla.
Sidosryhmätuen osalta halukkuus olla rakennusalan puolella vaikeuksissa oli kasvanut eniten. Tämän voisi tulkita osoitukseksi siitä, että alan tämänhetkinen kriisi nähdään etupäässä ulkoisten syiden aiheuttamaksi. Ukrainan sotaa seurannut inflaation, rakennuskustannusten ja korkojen voimakas nousu ovatkin olleet poikkeuksellinen ja myrkyllinen yhdistelmä.
Kiinnostus hakeutua alan yrityksiin töihin oli vähentynyt, mikä on luonnollista työpaikkojen huvetessa. Toivoa tulevaan antaa kuitenkin se, että mainetekijöistä alan yritysten työnantajakuva on samanaikaisesti vahvistunut.
Rakentajat kuroneet umpeen kaulaa muihin toimialoihin nähden
Torjuntavoiton arvoa nostaa se, että koko elinkeinoelämää koskevassa viimevuotisessa tutkimuksessa elinkeinoelämän maine yleisesti oli tullut alaspäin. Samoin tutkimukseen osallistuneen suuren yritysjoukon maineen keskiluku oli pudonnut enemmän kuin koskaan aiemmin. Ero rakennusteollisuuden ja muiden toimialojen kesken oli siten kaventunut.
Seuraamme alan maineen kehittymistä tutkimuksen avulla säännöllisesti. Osa RT:n strategian onnistumisen mittareista on myös sidottu tutkimuksen tuloksiin. Päämääränä on muun muassa alan maineen paraneminen ja se, että ala koettaisiin entistä vastuullisemmaksi.
Rakennusteollisuuden eturivin yritykset kehittävät aktiivisesti toimintansa vastuullisuutta ja myös viestivät siitä yhä laajemmin. Toimialatasolla edistämme muutosta muun muassa vähähiilisyys- ja biodiversiteettitiekarttojen ja vastuullisuusohjelman avulla. Tärkeää ovat sekä teot että viestintä. Ja nimenomaan aina tässä järjestyksessä.
Käynnistimme viisi vuotta sitten pitkäjänteisen viestinnällisen ohjelman, niin sanotut rakennusteollisuuden mainetalkoot. Pyrimme yhdessä jäsenyritystemme kanssa tavoittamaan ihmisiä uusin tavoin ja sellaisilla aiheilla, jotka esimerkiksi mediajulkisuudessa jäävät usein katveeseen.
Maine kehittyy etananvauhtia ja maali liikkuu ihmisten odotusten kasvun myötä koko ajan kauemmas. Vaikka vanhat mielikuvat istuvat sitkeässä, on ollut rohkaisevaa nähdä, että nekin hiljalleen uudistuvat toimialamme tavoin.
Kirjoita kommentti