”To whom it may concern, fuck you”, Valtteri Bottas lähetti terveisiä epäilijöilleen, kun ylitti maaliviivan. Samalla tavoin olisivat asuntorakentajat voineet kuitata, kun EPSI Rating julkisti riippumattoman laatuindeksinsä tulokset.
Vastoin monien odotuksia, rakentajat paransivat suoritustaan huimasti ja nousivat eri toimialojen välisessä vertailussa yhtä maagiseen johtoon kuin Bottas Melbournessa.
Siinä missä Bottaksen voittoa seurasi mediamylläkkä, asuntorakentajat saivat olla rauhassa. Vai näkikö joku seuraavanlaisia otsikoita:
”Hymistely vaihtui kunnioitukseen – asuntorakentajat hiljensivät epäilijöiden suut”
”Asuntorakentajat yllättivät kaikki – voittivat järisyttävällä ylivoimalla”
Aktiivisesta ennakkoinformoinnista ja kattavasta viestinnästä huolimatta uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksiin tarttui vain muutama tiedotusväline. Näistäkin joku oli kiinnostunut enemmän viimeiseksi sijoittuneesta kuin voittajasta.
Hyvä uutinen ei ole uutinen
Kielteiset jutut rakentamisen laadusta, aiheesta tai aiheetta, ovat jokapäiväistä luettavaa. Miksi näin?
Ihmisiä – ja siksi myös medioita – kiinnostavat asiat, joilla voi olla vaikutusta omaan hyvinvointiin. Kielteisyys myy, koska vaarojen tunnistaminen on ollut evoluutiossa välttämätöntä selviytymiselle.
Lisäksi ihmiset ottavat mieluusti vastaan tietoa, joka vastaa heidän ennakko-odotuksiaan, mutta välttävät sellaista, joka sotii heidän uskomuksiaan vastaan. Tämänkään perusteella ei ole yllättävää, jos myönteiset viestit laadusta eivät läpäise uutiskynnystä.
Tieto vastaan luulo
EPSI Ratingin tutkimuksen yhteydessä kysyttiin tällä kertaa myös yleisväestön luottamusta rakennusalaan ja vertailtiin niin sanotun suuren yleisön mielikuvia sekä asunnon ostaneiden asiakkaiden näkemyksiä toisiinsa. Tämä osoitti kiintoisan kontrastin luulon ja kokemusperäisen tiedon välillä.
Rakennusliikkeiden kuluttaja-asiakkaiden luottamus rakennusalaan on jopa 8,5 indeksipistettä korkeampi kuin yleisväestön ja valitsemaansa rakennusliikkeeseen vielä yli kymmenen indeksipistettä korkeampi kuin luottamus rakennusalaan yleensä.
Sama ero näkyy asuntorakentajien synnyttämissä spontaaneissa mielikuvissa – vasemmanpuoleinen sanapilvi on koottu asiakkaiden ja oikeanpuoleinen suuren yleisön mieleen tulleista asioista.
Arkailemattomalle medialle tilausta
Koska mielenkiintoa herättää myös se, kun tapahtuu jotain poikkeuksellista tai yllättävää, media olisi voinut hyvin revitellä yllä formulamaailmasta lainaamillani otsikoilla. Siihen nähden millaiseksi moni mieltää rakentamisen laadun, EPSIn tuloksissa oli paljonkin odottamatonta.
Medialle heittäisin haasteen: kuka uskaltaa ja hoksaa ensimmäisenä rikkoa uutisoinnin kaavan ja kertoa rakentamisesta ihan jotain muuta kuin mihin on totuttu. Kokeilla, miten se vetää yleisöä ja toivottavasti yllättyä iloisesti.
Ja niille rohkeille asuntorakentajille, jotka panevat itsensä likoon ja julkisen arvioinnin kohteeksi haluan sanoa: Älkää lannistuko, vaan tehkää niin kuin Bottas teki. Jatkakaa suorituksenne parantamista, pankaa omassa päässänne asiat järjestykseen ja näyttäkää niille. Tyytyväinen asiakas on rakentajan elossapysymisen tärkein tekijä, ja kyllä se mainekin sieltä vielä seuraa perässä.
Tiedote EPSI Rating -tutkimuksen tuloksista (18.3.2018): Uudisasuntorakentaminen nousi asiakastyytyväisyydessä toimialavertailun kärkeen
Kirjoita kommentti