Hyvää energiaa Onnelassa

Kahdentoista jalkapallokentän kokoinen Keskon logistiikkakeskus saa energiansa maasta, auringosta ja vähän hyvinkääläisten hukkalämmöstäkin.

Onnela on Keskon upouusi logistiikkakeskus Hyvinkäällä.

Onnelan logistiikkakeskus Hyvinkäällä on Keskon historian suurin yksittäinen rakennushanke ja kuutioissa mitattuna Suomen suurin käynnissä oleva työmaa. Siitä puhuttaessa on mahdotonta välttää massiivisia numerofaktoja.

Onnelaan on vedetty 21 kilometriä sadevesiputkia. Onnelan paalulaattaa valettiin 10 kuukautta. Onnelassa on lähes 100 osaurakkaa. Logistiikkakeskuksen sisään mahtuisi 12 jalkapallokenttää.

Ja niin edelleen.

Koon lisäksi Onnelasta tekevät poikkeuksellisen panostukset logistiikkakeskuksen vastuullisuuteen.

”Onnelan suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Se on keino vähentää kustannuksia ja päästöjä kiinteistön pitkän elinkaaren aikana”, Keskon talotekniikan rakennuttajapäällikkö Ilpo Marttinen kertoo.

Onnelan energiaratkaisusta puhuttaessa esiin nousee jälleen yksi superlatiivi: Hyvinkään Lämpövoima Oy rakentaa Onnelaan Suomen suurimman kaukolämmön paluulämmitysratkaisun.

Hyvinkääläisten hukkalämpö tehokäytössä

Onnelan energiaratkaisu on kokonaisuutena – ehkä arvasitte jo – poikkeuksellinen niin kokonsa kuin teknisten ratkaisujensa näkökulmasta.

”Päälämmitysmuoto on maalämpö. Kaikki logistiikkakeskuksessa käytettävä sähkö ja lämpö on uusiutuvaa. Tontille on jo valmistunut oma aurinkovoimala, joka aurinkoisina päivinä kattaa koko työmaan sähköntarpeen ja ylikin”, Marttinen luettelee.

Maalämpökaivoja työmaalle on porattu lähes sata. Perinteisten HFC-kylmäaineiden sijaan lämpöpumpuissa käytetään luonnollista kylmäainetta eli hiilidioksidia. Tämä on varsin ainutlaatuista ja uutta alalla sekä vastaavissa kohteissa.

Maalämmön lisäksi työmaalla voidaan syksystä 2024 lähtien käyttää kaukolämmön paluulämmitystä. Käytännössä Onnela liitetään Riihimäen ja Hyvinkään välillä kulkeviin kaukolämmön siirtoputkiin. Työmaalla voidaan silloin käyttää tavalliseen tapaan kaukolämpöä, mutta lisäksi päästään hyödyntämään Hyvinkäältä Riihimäelle palaavaa, jo käytössä viilentynyttä kaukolämpövettä.

Hukkalämpöä hyödyntävän ja koko kaukolämpöjärjestelmän tehokkuutta parantavan ratkaisun mahdollistaa Onnelan sijainti kaukolämpöputkien lähistöllä.

Hybridilämmitykseen päädyttiin monesta syystä.

”Paluulämmitysratkaisun ansiosta emme ole riippuvaisia yhdestä energianlähteestä. Kaukolämmöllä tuetaan maalämpöä, jos sen teho ei riitä kylminä pakkaspäivinä logistiikkakeskuksen tarpeisiin. Ratkaisu on järkevä myös, jos sähkön hinta nousisi tulevaisuudessa korkeaksi tai sähköä pitäisi jostain syystä säästää”, Marttinen perustelee.

Onnelan päälämmitysmuoto on maalämpö, mutta tontilla on myös oma aurinkovoimala.

Parasta energiatehokkuutta rakenne- ja tekniikkaratkaisuilla

Ympäristövaikutusten hallinta on Keskossa päivittäistä toimintaa, ja ilmasto- ja luontovaikutusten minimointi on yksi Keskon vastuullisuustyön pääteemoista.

”Onnelassa päästöjä pyritään vähentämään uusiutuvilla ja vähähiilisillä energiamuodoilla, mutta myös energiatehokkailla rakenne- ja tekniikkaratkaisuilla. Parasta energiatehokkuutta on nimittäin energian säästeliäs ja tarpeenmukainen käyttö.”

Keskon rakennuttajapäällikkö Jouko Räisänen

Energian säästämiseksi logistiikkakeskuksen seinien ja kattojen eristykseen ja rakenteiden tiiviyteen on kiinnitetty paljon huomiota.

Lämpövuotoja ehkäisevät lähes sataan oviaukkoon asennettavat oviverhokojeet, jotka pitävät lastausalueiden oviaukoissa lämmön sisällä ja kylmän ulkona. Kesähelteillä puhaltimien muodostama ilmaverho suojelee sisätiloja kuumuudelta ja ulkoilman epäpuhtauksilta.

Kiinteistön lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta ohjaavassa talotekniikassa hyödynnetään myös mahdollisimman paljon energiaa säästävää automatiikkaa.

”Kaikki lähti tavoitteista, jotka olivat hiilijalanjäljen pienentäminen ja energiatehokkuus. Energiasuunnitteluun ja eri vaihtoehtojen selvittelyyn käytettiin poikkeuksellisen paljon aikaa ja resursseja. Perusteellinen suunnittelu ja huolellinen toteutus maksavat itsensä takaisin tulevina vuosina niin rahan kuin energian säästönä”, Räisänen sanoo.

Logistiikkakeskus Onnela

Onnisen ja K-Auton käyttöön tuleva logistiikkakeskus Onnela on pinta-alaltaan noin 85 000 neliömetriä. Keskus otetaan käyttöön loppuvuonna 2025, jolloin siitä tulee 400–500 logistiikan ammattilaisen työpaikka.

Onnelan rakentaminen on osa Keskon kasvustrategiaa. Kesko investoi hankkeeseen noin 300 miljoonaa euroa.

Hankkeen ympäristö- ja luontoarvot on huomioitu rakentamisessa alusta lähtien. Hankkeeseen nimetty ekologi on inventoinut tontin luontoarvot ja tutkii yhteistyössä kaupungin kanssa vaihtoehtoja luontoarvojen kompensoimiseksi.

Onnelan suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen.

Paikan päällä tehdyissä betonivaluissa on käytetty vähähiilistä betonia.

Rakennuksen seinien ja kattojen eristykseen ja tiiviyteen on panostettu erityisen paljon. Lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta ohjaavassa talotekniikassa hyödynnetään mahdollisimman paljon energiaa säästävää automatiikkaa.  Päälämmitysmuoto on maalämpö.

Kaikki logistiikkakeskuksessa käytettävä sähkö on uusiutuvaa, ja tontille valmistuu oma aurinkovoimala. Tavoitteena on saada rakennukselle Very Good -tason BREEAM-ympäristöluokitus.

Onnelan logistiikkakeskus toteutetaan projektinjohtopalveluna yhdessä Haahtelan kanssa. Perinteisten rakennuttajatehtävien lisäksi Haahtela vastaa työmaan päätoteuttajatehtävistä.

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä