Julkisen rakentamisen arvo oli n. 10 miljardia vuonna 2021. Julkisten hankintojen kilpailun lisääminen turvaa kaikkien veronmaksajien etua. Rakennusteollisuus RT ry:n toimialajärjestö Talonrakennusteollisuus ry pyrkii toiminnallaan lisäämään kilpailua ja kehittämään rakennusalaa yhdessä jäsenyritysten ja sidosryhmien kanssa.
Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen Piiri ry:n hallitus haluaa tuoda esille, että tilaajat, rakennuttajat ja konsultit kiinnittäisivät tarjouskilpailuissa erityisesti huomiota mahdollisuuksien mukaan seuraaviin näkökohtiin:
- Markkinavuoropuheluiden laajempi käyttäminen. Urakoitsijan kuuleminen jo hankkeen varhaisessa vaiheessa edesauttaa tilaajan tavoitteiden täyttymistä ja näin voidaan päästä laadullisesti parempaan, että kokonaistaloudellisesti tehokkaampaan ratkaisuun.
- Tarjouspyyntöjen huolellinen valmistelu. Kilpailun onnistumisen ja hankkeen toteuttamisen kannalta ammattitaitoisesti ja huolellisesti laadittu tarjouspyyntöaineisto on avain edellytys onnistuneeseen hankintaan. Epäselvä tarjouspyyntö heikentää kilpailua, voi vaikuttaa negatiivisesti osallistumishalukuuteen ja pahimmillaan urakan toteutuksen aikana aiheuttaa erimielisyyksiä osapuolten välille. Huolellisuutta toivomme erityisesti teknisten sekä kaupallisten asiakirjojen ristiriidattomuuden tarkistamiseen ja suunnitelmien tarkempaan laadunvalvontaan. Tarjoukseen vaadittavien liitteiden listaaminen yksinkertaisesti (luettelomaisesti) tarjouspyyntödokumentissa auttaisi varmistamaan, että mikään ei jää huomaamatta.
- Toteutusmuodon sopivaan valintaan huomioiden hankkeen erityispiirteet. Toteutusmuotojen mahdollisimman monipuolinen käyttäminen eri kohteissa lisää kilpailua.
- Referenssivaatimusten oikeasuhtainen määrittely lisää kilpailua. Kohtuuttomat referenssivaatimukset voivat johtaa siihen, että ne estävät potentiaalisia tarjoajia antamasta tarjousta. Referenssivaatimusten määrittelyssä tulisi paremmin huomioida henkilöiden ja yrityksen toimintavalmius suoriutua urakasta. Näin saataisiin myös kyvykkäitä nuoria johtamaan urakoita yrityksen kantaessa päävastuun (nyt on usein tullut eteen liian laajat vaatimukset henkilöille). Lisäksi RALA:n hyödyntämistä voisi harkita laajemmin.
- Referenssien kelpoisuuden arviointi tulisi harkita yritys- ja henkilötasolta edelliseltä kymmeneltä (10) vuodelta. Tätä lyhyempi arviointiaika ei aina ole perusteltu ja saattaa johtaa lisäksi nyt matalasuhdanteessa referenssien nopeaan vanhenemiseen ja siten potentiaalisten tarjoajien vähentymiseen.
- Rakennusmestareiden osaamisen arvostaminen ja tunnistaminen. Rakennusalan tehtävissä toimii edelleen tuhansia teknikkotaustaisia rakennusmestareita ja uusia rakennusmestareita (AMK) valmistuu satoja joka vuosi. Heidän osaamisensa tulee huomioida rakennusinsinöörien kanssa yhdenvertaisina. Lisäksi tulee huomioida 1.1.2025 voimaan tulevan rakentamislain pätevyyksien toteamisen muutos. Pätevyyksiä toteava valtuutettu toimielin pääsee virallisesti aloittamaan toimintansa vasta 1.1.2025, mikä aiheuttanee viiveitä pätevyyksien toteamiseen alkuvuonna 2025.
- Laatupisteytyksen läpinäkyvyyttä tulee kehittää esim. markkinavuoropuhelun keinoin. Laatupisteytyksen kriteeristö ja arviointi tulee julkaista tarjouspyynnön yhteydessä ja kilpailuun osallistuneille tulee varata mahdollisuus kuulemiseen laatupisteytyksen tuloksista.
Markkinavuoropuheluiden laaja ja avoin käyttäminen turvaa edellä esitettyjen asioiden toteutumista ja auttaa lisäämään kilpailua. Markkinavuoropuheluiden avulla mahdollistetaan hyvä ja laadukas julkinen hankinta ja turvataan verovarojen tehokasta käyttöä. Myös yhteiset koulutustilaisuudet lisäävät kilpailua ja edesauttavat hankkeiden toteuttamista. Olemme osaltamme valmiita käymään jatkuvaa vuoropuhelua, koska maa, jota rakennetaan yhdessä hyvin, voi hyvin.
Rakentavin yhteistyöterveisin,
Pasi Pitkänen, hallituksen puheenjohtaja, Kumoni Oy
Kimmo Anttonen, aluepäällikkö, Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen piiri ry