INFRA Pohjanmaan jäsenyrittäjä, Wasa Dredging Oy Ltd, on kehittynyt parissa vuosikymmenessä pienestä paikallisesta yrityksestä kansainväliseksi toimijaksi.
Wasa Dredgingin päätyötä ovat ruoppaus ja vedenalainen louhinta.
”Teemme yhteiskunnallisesti tärkeää työtä, koska vaikutamme suoraan merenkulun turvallisuuteen”, Wasa Dredgingin projektipäällikkö ja yhtiön osakas Michael Backlund toteaa.
”Vesiväylät ovat tärkeitä. Valtaosa maailmankaupasta, viennistä ja tuonnista tapahtuu meritse ja vesiväylillä.”
Ympäristötekijät framilla
Yhtiön tärkeimpiä tilaajia ovat Väylävirasto ja vastaavat pohjoismaiset viranomaiset, kunnat ja kaupungit sekä satamat.
Wasa Dredgingin omistuksessa on neljä ruoppaajaa, joista kolmessa on poravaunu/kaivinkoneyhdistelmä ja yhdessä kaivinkone. Isoimmassa Optimus-ruoppaajassa on peräti 18 kuution kauha. Lisäksi yhtiöllä on flattop-lautta sekä kahdeksan läjitysproomua. Kahta lisäproomua rakennetaan parhaillaan.
”Rakennamme pääsääntöisesti kaluston itse. Vähintäänkin olemme suunnitelleet ja modifioineet kaluston omaan käyttöömme”, kertoo Michael.
Wasa Dredgingillä käytetään myös jonkin verran aliurakoitsijoita.
”Meillä on esimerkiksi vakio hinausfirma, jolla on hinaajia läjitysproomujen hinaukseen. Lisäksi ostamme tärinämittaus- ja sukelluspalveluja. Vedenalaisissa töissä ympäristöasiat ovat todella tärkeitä ja niissä käytämme konsulttia.”
”Nykyään enenevässä määrin massat otetaan maanpinnalle ja vähemmän käytetään meriläjityksiä. Vedenalaisessa louhinnassa pitää ympäristö tekijät ottaa todella tarkkaan huomioon. Seuraamme sääennusteita silmä kovana ja sääriskit huomioidaan jo töiden suunnittelussa”, selventää Michael Backlund vedenalaisen louhinnan erityispiirteitä.
Kasvava ja kehittyvä yritys
Wasa Dredging on kasvanut luonnollisesti vuosien varrella. Kasvun myötä yrityksessä on panostettu systemaattisesti digitalisaatioon sekä henkilöstöasioihin, laatuun ja turvallisuuteen.
”Meillä on esimerkiksi käytössä Foreshore 3D-ohjausjärjestelmä. Järjestelmä on suunniteltu erityisesti ruoppauksiin ja toimittaja on kehittänyt sitä meidän toiveidemme pohjalta”, kertoo Michael.
”Pystymme Vaasasta käsin seuraamaan, mitä työmailla tapahtuu. Minun ja muiden projektipäälliköiden reissaaminen on vähentynyt merkittävästi viime vuosina hyvien digitaalisten järjestelmien ja Teams-kokousten ansiosta.”
Wasa Dredgingillä muodostettiin johtoryhmä muutama vuosi sitten.
”Johtoryhmä on ollut avainasemassa yrityksen kehittämisessä. INFRA on omalta osaltaan ollut kasvumme tukena. Erityisesti työsuhdeasioissa hyödynnämme INFRAn palveluita”, jatkaa Michael.
Työ tekijäänsä opettaa
”Minua ei oikein koulu kiinnostanut nuorempana ja olenkin aika lailla työtä tekien oppinut. Olin isäni työmaalla kesätöissä 16-vuotiaana ja 19-vuotiaana sain vakituisen paikan. Tein useamman vuoden kaivinkonekuskin, porarin ja panostajan hommia, jonka jälkeen olin pari vuotta työnjohtajana”, muistelee Michael.
”Nyt olen toiminut noin viisi vuotta projektipäällikkönä ja vuodesta 2022 alkaen toimitusjohtajan sijaisena.”
Haastavia urakoita
Uransa aikana monessa mukana ollut Michael mainitsee Ruotsissa 2021 Mälarenin sisävesiväylän urakan yhdeksi mielenkiintoisimmista.
Urakka sisälsi noin 40 eri ruoppausaluetta 70 kilometrin sisävesireitillä. Läjitysalueet olivat sijoitettu reitin varrelle ja niitä oli eri jakeille, kuten pilaantuneet maat, puhtaat pehmeät massat ja kovat massat sekä louhe.
”Projekti oli iso, hinnaltaan noin 15 milj. euroa. Samalla tehtiin Västeråsin sataman ruoppaus neljällä milj. eurolla. Hanke on jäänyt mieleen erityisesti tiukan aikataulun takia. Kokonaisaikataulu oli noin viisi kuukautta”, selventää Michael.
”Työn suunnittelu oli haastavaa. Ruoppausalueilla oli paljon kaapeleita, joita siirrettiin tai poistettiin töiden etenemisen mukaan. Siltojen alla suoritettiin louhintoja.”
Osa ruoppausalueen silloista oli niin matalia, että parhaimmillaan siltoja jouduttiin avaamaan 40 kertaa vuorokaudessa, jotta läjitettävät massat saatiin kuljetettua proomuilla pois. Samanaikaisesti väylän perusliikenteen piti edetä ilman viivästyksiä. Yrityksellä oli käytössään kaksi yhtiön omaa ruoppaajaa, yksi aliurakoitsijan ruoppaaja, ja työtä teki lisäksi kuusi muuta aliurakoitsijaa.
”Projektin hallinnan näkökulmasta urakka oli vaativa ja monipuolinen. Pysyimme aikataulussa ja projekti toteutui hienosti”, jatkaa Michael.
Yrityksen isoin urakka on ollut Kokkolan väylän ja sataman syventäminen. Urakan arvo oli noin 50 milj. euroa ja se toteutettiin vuosina 2018–2020.
Vesillä myös vapaalla
”Vapaa-ajalla rauhoitun kotona avopuolison ja 2-vuotiaan tyttären kanssa. Perheen kanssa rentoudumme samoilemalla metsissä ja veneillen”, Michael Backlund kertoo, mikä auttaa jaksamaan arjessa.