Suomessa tavaravienti ja yhteiskunnan toimintavarmuus ovat hyvin riippuvaisia raskaasta liikenteestä, kertoo tuore raportti. Kuljetusala on kalustoinvestoinneillaan parantanut maan kilpailukykyä, mutta tieverkon kunto uhkaa syödä saavutetun hyödyn ja torpata talouskasvun.

”Teollisuus, kauppa, rakentaminen ja alkutuotanto ovat riippuvaisia raskaasta liikenteestä, ja sillä on kriittinen rooli myös poikkeusoloissa. Ilman raskasta liikennettä Suomi pysähtyy”, INFRA ry:n johtava asiantuntija Nina Raitanen kiteyttää.
Raskas liikenne tarkoittaa kuorma-autoin ja ajoneuvoyhdistelmin tapahtuvaa tavaraliikennettä. Kuljetusten sujuvuudella on väliä kaikkien suomalaisten arjen, mutta myös kansantalouden kannalta. Suomessa maakuljetuksista jopa 90 prosenttia kulkee kumipyörillä. Tavara sisämaasta satamiin kulkee 80-prosenttisesti maanteitse. BKT:sta neljäsosa eli 72 miljardia euroa on tavaravientiä.
”Kuljetusala on kasvattanut kaluston mittoja ja massoja, ja sitä kautta Suomelle on luotu kilpailuetua ja vähennetty päästöjä. Tieverkko on kuitenkin jäänyt tästä kehityksestä jälkeen, ja sen heikkeneminen uhkaa syödä saavutetun kilpailuedun”, Raitanen pohtii.
Raportti kehottaa: Ilmiöt haltuun ajoissa
INFRA, SKAL, Koneyrittäjät, Metsäteollisuus, MTK, Suomen Huolinta ja Logistiikkaliitto, Tieyhdistys sekä Destia ovat yhdessä teettäneet Suomen raskas liikenne – Merkitys yhteiskunnalle ja tulevaisuuden näkymät -raportin, jonka pääviesti on ennakoinnin tärkeys.
Maantieteellinen polarisaatio, käyttövoimamurros, tieverkon heikkeneminen ja niukka työvoima edellyttävät ennakoivia toimia kilpailukyvyn varmistamiseksi. Tiestön tärkeys ei ole väistymässä: väestö keskittyy, mutta raaka-aineet ja teollisuus sijaitsevat yhä eri puolilla maata.
Keskeisiksi edistettäviksi asioiksi raportti nostaa tieverkon parantamisen ja liikenteen käyttövoimamurroksen tukemisen. Niillä sekä alennetaan logistisia kustannuksia että parannetaan energiaomavaraisuutta.
”Raskaan liikenteen haasteet säteilevät Suomessa kaikkialle: vientituloihin, kuluttajahintoihin, liikenneturvallisuuten sekä yhteiskunnan toiminta- ja huoltovarmuuteen. Kuljetusten sujuvuus ja kustannukset ovat koko yhteiskunnan asia”, Nina Raitanen muistuttaa.
Poimintoja
- Raskaan ajoneuvon aiheuttama rasitus jopa yli kymmenkertaistuu epätasaisella tiellä.
- Nykyrahoitustasolla huonokuntoisten teiden määrä uhkaa kasvaa 12 000 kilometristä noin 30 000 kilometriin 10 vuodessa.
- Seurauksena on yli miljardin euron lisäkustannus pelkästään kuljetusyrityksille.
Raskaan liikenteen raportin toteuttivat diplomi-insinöörit Riku Huhta, Markus Pajarre ja Antti Heininen sekä johtaja, professori Jorma Mäntynen Destiasta.