Viime vuosien ratikka-allianssit ovat usein alittaneet budjetin ja valmistuneet etuajassa. Vantaalla kaupunginhallitus saa maanantaina päätettäväksi ratikan hankesuunnitelman päivitykset. Toistuuko ratikkaihme Vantaallakin?

Vantaan on tarkoitus olla seuraava uusi ratikkakaupunki, mutta hankkeen kustannukset ja päätepysäkin sijoittuminen 1,5 kilometrin päähän lentokentästä herättävät huolta. Ratikkahankkeen tavoitehinta on 750 miljoonaa euroa. Reitin varrella on jo haettu säästöjä; esimerkiksi lentoaseman päätepysäkin siirto kauemmas terminaalista toi laskennallisen 25 miljoonan euron säästön.
Helsingin Sanomien (24.10.2025) tietojen mukaan urakan aikana kertyviä mahdollisia säästöjä tarkastellaan jo vuonna 2027. Jos silloin rahoituksessa on liikkumavaraa, ratikka-allianssin osapuolet harkitsevat linjan jatkamista lähemmäs lentoaseman terminaalirakennusta.
”Vantaan hankkeen kokonaisuudessa 25 miljoonaa euroa ei tunnu summalta, jonka takia hanskat lyödään tiskiin. Ratikka palvelee vuosikymmeniä, satakin vuotta. Aiempien hankkeiden valossa allianssihinnat ovat myös olleet lopulta kattohintoja, jotka on matkan varrelta usein alitettu, kun ratkaisuja on haettu ja löydetty yhdessä. Edellytykset paremmalle pysäkin sijainnille ovat hyvät, kunhan allianssi päästetään jylläämään”, Rakennusteollisuus RT:n varatoimitusjohtaja Paavo Syrjö arvioi.
Näin aiemmat ratikka-allianssit kirivät – antaa toivoa Vantaalle
Vastaavien, aiempien ratikka-allianssien kustannukset ovat alittuneet 3–15 prosentilla. Tampereen ratikan ensimmäinen vaihe valmistui etuajassa ja 30 miljoonaa alle budjetin, toinen vaihe 7,5 miljoonaa alle tavoitteen. Raide-Jokeri pääkaupunkiseudulla valmistui 10 kuukautta etuajassa ja 4 miljoonaa alle budjetin. Kalasatamasta Pasilaan -hanke valmistui aikataulussa ja budjetissa.
”Allianssimallissa siivu säästyneistä rahoista menee bonusmenettelyn kautta myös hankeosapuolille. Se luo merkittävän kannusteen etsiä kustannustehokkaimpia ratkaisuja. Kaikkea ei ole vielä nähty Vantaan hankkeen osalta”, Paavo Syrjö uskoo.
Allianssi on rakennusurakkamuoto, jossa tilaaja, suunnittelijat ja rakentajat toimivat samassa projektiorganisaatiossa ja niillä on yhteinen tavoite. Vastuu, riskit ja mahdolliset säästöt jaetaan. Malli on lisännyt avoimuutta, parantanut tiedonkulkua ja kannustanut ratkaisukeskeisyyteen jo useissa infrahankkeissa. Kun työmaan kaikki osaaminen on koko ajan saman pöydän ääressä, päätöksiä tehdään ketterästi. Rakentajien käytännön kokemus on mukana alusta asti lisäten ymmärrystä kustannuksista.
Nappihanke sataa kaupungin laariin lähes heti
RT kannustaa Vantaan päättäjiä katsomaan rohkeasti eteenpäin, sillä ratikkahanke alkaa tuottaa konkreettisia hyötyjä jo muutamassa vuodessa.
”Nyt ei rakenneta vain kiskoja kaupunkiin, vaan iso joukkoliikennehanke on koko alueen kasvun ja elinvoiman moottori. Ratikka tuo Vantaalle myös tuloja: maanmyynti- ja vuokraustuloja sekä maankäytön sopimuskorvauksia. Toiseksi suurin tuloerä muodostuu kiinteistö-, yhteisö- ja tuloveroista. Tuloilla rahoitetaan ratikkaa ja tuotetaan kasvavan kaupungin palveluita”, pääekonomisti Jouni Vihmo sanoo.
Aiemmat esimerkit todistavat, että uudet ratikkalinjat luovat pohjan rohkealle kaupunkikehittämiselle nopeasti ja tehokkaasti. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat lähteneet kasvuun. Tampereella tehtiin vuonna 2024 jo yli 16 miljoonaa ratikkamatkaa – selvästi yli ennusteiden. Kaupungin julkaisemien lukujen pohjalta arvioiden ratikkakyytiin on hypätty reilussa neljässä vuodessa yli 60 miljoonaa kertaa.
”Hankkeissa säästyneet miljoonat ja kuukaudet ovat kova juttu, sillä nopeasti nappiin mennyt hanke alkaa sataa kaupungin laariin miltei heti. Jos lipputulojen sekä maankäyttöön, asuntorakentamiseen ja yritystoimintaan liittyvien välillisten hyötyjen arvoksi lasketaan 3 euroa per ratikkamatka, tuore ratikkakaupunki Tampere on jo kuitannut vähintään 180 miljoonan euron hyödyt”, Vihmo pohtii.
Vihmon mukaan suhdannetilanne auttaa rakennushankkeista päättäviä nyt poikkeuksellisella tavalla. Rakentaminen kyntää, kustannustasot ovat tulleet alas, kilpailu on kovaa ja osaajia saatavilla.
”Raitiotiet ovat tämän ajan kaupunkien selkäranka – ne yhdistävät asuinalueet, työpaikat ja palvelut kestävästi ja kehräten ympärille kasvua. Nyt jos koskaan on hyvä hetki panna selkäranka kuntoon.”