Käynnistämme yhteishakujen ajaksi nuorille suunnatun rakennusalan vetovoimakampanjan somekanavissa. Kampanjan tavoitteena on esisijaisesti lisätä tietoisuutta rakennusalan urapoluista ja opinto- ja koulutusmahdollisuuksista sekä tehdä rakennusalalle.fi-sivustoa ja Instagram-kanavaa tutuksi.

Somekampanjan pääviestinä on ”Rakenna tulevaisuutta – löydä oma polkusi rakennusalalle.” Kampanjan ensisijaisena kohderyhmänä ovat jatko-opintojansa pohtivat nuoret, toissijaisena nuorten vanhemmat sekä opot.
Kampanja alkaa ammattiopistojen yhteishausta 18.2. ja päättyy, kun korkeakoulujen yhteishaku umpeutuu 25.3. Kanaviksi kohderyhmän määrittelyn ja tavoitteiden pohjalta valitsimme Tiktokin ja Instagramin. Toteutamme kampanjan yhteistyössä LM Somecon kanssa.
TikTokissa pääkohderyhmä ovat etenkin 13–18-vuotiaat, jotka pohtivat jatko-opintoja peruskoulun ja lukion jälkeen. Kanavalle on toteutettu kaksi tekoälyanimaatiota, joissa kuvitteelliset tulevaisuuden rakentajat Vilma ja Joel kertovat, miksi rakennusalan opintoihin kannattaa hakea. Vuorosanoissa on hyödynnetty rakennusalalla työskentelevien kommentteja.
Instagramissa kohderyhmänä ovat 18–24-vuotiaat, joiden kiinnostuksen kohteet ovat rakennusala, vastuullisuus ja liikunta. Instassa pyörii neljä sitaattivideota, joissa rakennusalan asiantuntijat kertovat, miksi rakennusala on ”just se juttu”. Lisäksi Instagramiin on toteutettu työmaalta dronella kuvattu timelapse-video. Sitaattivideoista klikkaamalla pääsee tutustumaan rakennusalan urapolkuihin ja timelapsesta rakennusalalle.fi-etusivulle.
Peruskoulujen jälkeinen yhteishaku on 18.2.–18.3. ja korkeakoulujen 11.–25.3.