Vuoden mestari taitaa haastavan perusparannuksen – hyvää työilmapiiriä unohtamatta

Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri ry:n vuoden mestariksi 2023 on valittu rakennusmestari Jari Vaatinen. Perusteluna valinnalle oli tavanomaisesta poikkeavan, rakennustaiteellisesti ja taloushistoriallisesti arvokkaan kohteen perusparannus hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa sekä aikataulussa. Yhdistyksen hallitus arvosti myös ehdokkaan pitkää työmaakokemusta.

Kuva: Maria Grönroos/Studio LiikKuva

Jari Vaatisen innostus rakentamiseen alkoi jo varhain: Jarin isä työskenteli kirvesmiehenä ja Jari kulki kesätöissä isän mukana. Rakennusmestariksi Vaatinen valmistui vuonna 1994 ja hän on työskennellyt Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy:n palveluksessa vuodesta 1997. ”Tämä osoittaa vahvaa sitoutumista työhön ja työnantajaan”, kuvaa Lainio & Laivorannan tekninen johtaja Pekka Anttila.

”Jari on päämäärätietoinen ja itseään kehittävä, jonka hyvä ennakkosuunnittelutaito johtaa projektit hyvään lopputulokseen laadullisesti ja taloudellisesti. Työilmapiiri on myös hyvä Jarin työmailla. Jari oli selkeä vaihtoehto meidän firmamme Vuoden mestari -ehdokkaaksi ja olen ylpeä, että meillä on Jarin kaltainen rakentamisen ammattilainen”, Anttila kertoo.

Vuoden mestari -valinnan perusteena oli TVT Asunnot Oy:n haastava saneerauskohde Rauhankadulla. Kyseinen kohde on rakennustaiteellisesti arvokas kokonaisuus, jossa on sijainnut mm. Sereksen makeistehdas, jossa valmistettiin Sisu-pastilleja. Historiallisen kohteen perusparannus eroaakin monella tapaa tavanomaisesta saneerauksesta.

Tilaajan edustaja, TVT:n rakennuttajavalvoja Matti Isotalo kertoo rakennuttajan näkökulmasta olleen hienoa, että vaativassa hankkeessa työmaata johti hyvin ammattitaitoinen ja myös ammatistaan ylpeä vastaava työnjohtaja. Työmaalla vallitsi koko ajan hankeosapuolten välinen luottamus ja esiin tulleet, paikoin haastavatkin vanhojen rakenteiden yllätykset käsiteltiin aina hyvässä yhteistyössä ajatellen kaikille hyvää yhteistä lopputulosta – uusia laadukkaita vuokrakoteja.

Vuoden Mestari -huomionosoituksia on myönnetty vuodesta 1982 lähtien. Vuotuisen palkitsemisen perusteena ovat rakentamiseen liittyvät merkittävät ansiot. Pyrkimyksenä on korostaa talonrakennustyömaiden työnjohdon merkitystä.

Tekninen johtaja Pekka Anttila
Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy