Saku Lehtinen RT:n koulutuspolitiikan asiantuntijaksi

Valtiotieteiden maisteri Saku Lehtinen aloittaa Rakennusteollisuus RT:n koulutuspolitiikasta vastaavana asiantuntijana 1. elokuuta.

Uuden strategiansa mukaisesti RT haluaa kehittää rakennusalan koulutuskenttää, varmistaa alan osaavan työvoiman riittävyyden ja vauhdittaa koko rakennetun ympäristön uudistumista. Tavoitteena on muun muassa kansainvälisyyden ja diversiteetin lisääminen alalla.

Sakun päätehtävinä ovat yhteistyö rakennusalan koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa sekä alan koulutuksen kehittäminen ja edunvalvonta. Hän myös esimerkiksi osallistuu sidosryhmäsuhteiden hoitoon sekä valmistelee koulutukseen ja työllisyyteen liittyviä lausuntoja, kannanottoja ja tilastoja.

RT:lle Saku siirtyy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEsta, jossa hän on työskennellyt johtavana asiantuntijana ammatillisen koulutuksen edunvalvonnassa. Sitä ennen hän on toiminut muun muassa Helsingin kaupungilla projektipäällikkönä sekä asiantuntijana Uudenmaan TE-toimistossa. Saku on laajasti verkostoitunut opetusalan toimijoiden ja viranomaisten kanssa, ja hänellä on ollut lukuisia edustus- ja luottamustehtäviä erilaisissa hankkeissa ja yhteistyöryhmissä.

”Sakulla on monipuolinen ja vakuuttava tausta ammatillisen koulutuksen kentältä sekä sen edunvalvontatehtävistä. Hän täydentää osuvasti nykyistä osaamisen ja koulutuksen asiantuntemustamme ja tulee tekemään tiivistä yhteistyötä muun muassa Rakennusteollisuuden koulutuskeskus RATEKOn kanssa”, toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoo.

Saku on valmistunut maisteriksi Turun yliopistosta, jossa hänellä oli pääaineena kansainväliset suhteet. Lisäksi hän on suorittanut muun muassa ammatillisen opettajan koulutuksen, Opetushallinnon tutkinnon opetusalan hallinnollisissa tehtävissä toimiville sekä kauppakamarin hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -kurssin.

”Rakennusala kuuluu Suomen suurimpiin työllistäjiin, jolla on huutava osaajapula. Sillä on keskeinen asema esimerkiksi vihreän siirtymän toteuttajana, eikä muutos ole mahdollinen ilman riittävää ja osaavaa työvoimaa. Odotan innolla pääseväni mukaan selättämään näitä haasteita. Sekä rakennetussa ympäristössä että koulutus- ja osaamispolitiikassa tulee tehdä kestäviä ratkaisuja”, Saku toteaa.