Rakennusteollisuus RT odotti hallituksen budjettiriiheltä vakautta ja luottamusta luovia päätöksiä. Työllisyyteen ja kilpailukykyyn vahvasti vaikuttava rakennusala tarjoaa näille päätöksille hyviä mahdollisuuksia, mutta niitä hyödynnettiin riihessä vain osittain.
Kuva: Väylävirasto
RT odotti budjettiriiheltä kasvua ja elinvoimaa lisääviä liikennepäätöksiä sekä ostovoimaa tukevaa tuloveron kevennystä läpi linjan. Tärkeäksi nähtiin myös, että kasvua hidastavasta lisäsääntelystä asumisen ja rakentamisen verotuksessa luovutaan, ja että kevyestä polttoöljystä riippuvainen työkoneala saadaan kustannustuissa samalle viivalle kuljetusalan kanssa.
”Pidämme hallituksen linjauksia oikeansuuntaisina varsinkin, kun samanaikaisesti riihipäätösten kanssa tuotiin lausunnolle muutosehdotus kuljetusyritysten määräaikaista polttoainetukea koskevaan lakiin. Muutoksilla on tarkoitus huomioida kuljetusalan ohella myös työkonealan vaikeutunut tilanne energiahintojen noustessa voimakkaasti”, RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoo.
RT kuitenkin huomauttaa, että vaikka nyt otettiin etenkin liikennettä koskevissa linjauksissa pari askelta eteenpäin, on aiemmin otettu vähintään kolme askelta taaksepäin.
”Saimaan kanavan parantamiseen kohdennettiin aiemmin 100 miljoonan euron rahoitus, joka on jäänyt Venäjän hyökkäyssodan seurauksena toteutumatta. Nyt Itä-Suomeen suunnattu panostus jää tähän verrattuna pieneksi. Kova kustannusnousu huomioiden myös perusväylänpidossa joudutaan edelleen tyytymään historiallisen niukkaan tasoon”, Randell summaa.
Kustannusnousun välittömiä vaikutuksia tasatakseen hallitus ehdotti tänään päättyneessä budjettiriihessä perusväylänpitoon 50 miljoonaa euron lisärahoitusta. Aiemmin kehysriihessä sovittu 15 miljoonan euron leikkaus perusväylänpitoon peruttiin.
Kustannusten nousu vaikuttaa perusväylänpidon lisäksi liikenneinvestointeihin. Tarvetta hankkeiden valtuuskorotuksiin arvioidaan hallituksen mukaan syksyn lisätalousarvioesityksen ja täydentävän esityksen yhteydessä. Hallituksen tavoitteena on muun muassa varmistaa Joutseno–Luumäki-kaksoisraiteen rakentamisvalmius vuodeksi 2024. Stora Enson teollisuusinvestoinneille ehdollinen Oulun Poikkimaantien rahoitus (30 milj. euroa) on niin ikään yhä hallituksen ehdotuksessa mukana. Uutena liikennehankkeena hallitus ehdottaa käynnistettäväksi Karjalan radan perusparannuksen, johon suunnattaisiin 31,1 miljoonaa euroa.
RT penää kuitenkin hallitukselta toimia, joiden avulla suuret, viennin kilpailukykyä parantavat infrahankkeet saadaan eteenpäin. Elinkeinoelämämme kannalta on äärimmäisen tärkeää, että Liikenne 12 -ohjelman rahoitustasosta pidetään kiinni ja tulevaisuuden liikennehankkeet etenevät jouhevasti. Tämä on tärkeää myös yhteiskunnallisen huoltovarmuutemme kannalta.
Budjettiriihessä päätettiin tukea kotitalouksien sähkö- ja lämmitysenergiahaasteita, mikä on oikea ratkaisu akuutissa kriisissä. Sen lisäksi tarvittaisiin huomattavia panostuksia korjausrakentamisen lisäämiseksi ja kestävämpiin lämmitysratkaisuihin siirtymiseksi.
Lisätietoja
Aleksi Randell, toimitusjohtaja
Puh. 09 1299 201
aleksi.randell(@)rakennusteollisuus.fi
Lauri Pakkanen, yhteiskuntasuhdepäällikkö
Puh. 050 522 7797
lauri.pakkanen(@)rakennusteollisuus.fi