Kevyen polttoöljyn eli löpön raju hinnannousu on ajanut monet konepalvelu- ja infra-alan yritykset pohtimaan yritystoimintansa jatkon edellytyksiä. Ratkaisu yritysten tukalaan tilanteeseen olisi yritystoiminnassa käytettävän löpön väliaikainen veronalennus, ehdottaa yrityksiä edustava INFRA ry.
”Infra- ja konealan yritykset huolehtivat muun muassa väylien kunnosta, vesi- ja jätehuollosta sekä teollisuuslaitosten materiaalilogistiikasta. Polttonesteiden hinnan noustessa tämän yritystoiminnan jatkuvuus on nyt vaakalaudalla – ja sitä kautta tuhannet työpaikat sekä koko Suomen huoltovarmuus”, INFRAn hallituksen puheenjohtaja Jussi Tuohino muistuttaa.
Löpöä käyttäviä, aktiivisessa käytössä olevia työkoneita on Suomessa arviolta yli 50 000. Moni koneista on vuorotyössä, ja operointi vaatii työvoimaa myös huoltoon, hallintoon ja myyntiin. Hurja hinnannousu koskettaa arviolta jopa yli 100 000:tta työpaikkaa
Lähes 60 prosenttia alan töistä tehdään julkiselle sektorille. Näille kilpailutuksille on tyypillistä, että työ tehdään tarjotulla hinnalla koko monivuotisen sopimuskauden ajan.
”Moni yritys jatkaa tällä hetkellä yhä tappiollisemmaksi muuttuvaa toimintaansa. Nopea ratkaisu, joka pelastaisi yrityksiä ja työpaikkoja olisi yritystoiminnassa käytettävän kevyen polttoöljyn määräaikainen veronalennus”, INFRAn toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.
INFRA ja Rakennusteollisuus RT ovat esittäneet, että hallitus laskisi kevyen polttoöljyn veron EU:n määrittelemälle minimitasolle, kunnes tilanne on normalisoitunut.
Katupölyt pois, teiden ja ratojen routavauriot hallintaan
Työkonevaltainen infra-ala vastaa liikenneväylien aurauksesta ja liukkauden torjunnasta, kevätpesuista sekä talven jäljiltä paljastuvien routavaurioiden korjauksista ja päällystystöistä.
Yritykset ovat mukana myös vesi- ja jätehuollossa sekä toimivat osana energialaitosten, tehtaiden ja kaivosten prosessia esimerkiksi materiaalilogistiikasta vastaten. Kevyttä polttoöljyä kuluu myös maa- ja metsätaloudessa sekä lämmityksessä.
Tilastokeskuksen mukaan kevyen polttoöljyn keskihinta nousi lokakuun 2020 ja viime helmikuun välillä 79 prosenttia. Dieselin keskihinta nousi samana aikana 51 prosenttia. (Päivitys 6.4.2022: Tilastokeskuksen tietojen mukaan kevyen polttoöljyn keskihinta nousi 115 prosenttia maaliskuusta 2021 maaliskuuhun 2022. Dieselin keskihinta nousi 55 prosenttia.)
Jussi Tuohino puhuu tänään järjestettävässä INFRAMARKKINAT 2022 -tapahtumassa. INFRA ry on webinaarimuotoisen tapahtuman pääyhteistyökumppani. Tutustu: www.inframarkkinat.fi.
LISÄTIEDOT:
Jussi Tuohino, omistaja, Alltime Oy, INFRA ry:n hallituksen puheenjohtaja
jussi.tuohino@alltime.fi, puh. 0400 292 800
Paavo Syrjö, toimitusjohtaja, INFRA ry
paavo.syrjo@infra.fi, puh. 040 560 1803