Jyväskylässä pääsee aloittamaan rakennusmestariopinnot, Aallossa tarjolle rakennustekniikan oma kandidaattiohjelma

Rakennusteollisuus RT ja rakennusalan yritykset Keski-Suomessa ovat pitkäjänteisesti esittäneet rakennusmestarin (AMK) koulutusvastuuta Jyväskylän ammattikorkeakoululle. Nyt toiveet on kuultu, ja mestareita aletaan kouluttaa jo ensi vuonna. RT jäsenineen vaikutti myös siihen, että kone- ja rakennustekniikan yhdistäminen samaan kandiohjelmaan päättyy Aallossa.

Pitkä vaikuttamistyö palkittiin vuoden 2021 lopussa, kun valtioneuvosto vihdoin päätti myöntää Jyväskylän ammattikorkeakoululle oikeuden kouluttaa rakennusmestareita. Koulutus helpottaa alueen osaamisvajetta varsinkin työmaajohdon osalta.

Koulutus käynnistyy JAMKin Logistiikan ja rakentamisen tulosalueella vuonna 2023. Tämän päivän ja tulevaisuuden onnistunut rakennushanke on yhä enemmän riippuvainen oikeista hankinnoista ja logistiikkaketjun hallinnasta sekä tähän yhdistyvästä rakentamisen osaamisesta.

”Muuttuva rakennusmestarin osaamistarve luo tarpeen uudistaa myös rakennusmestarin tutkinnon sisältöä. Tähän Logistiikan ja rakentamisen tulosalueen vahvat asiantuntijatiimit vastaavat hyvin”, JAMKissa perustellaan.

Ensimmäisenä vuonna opiskelupaikkoja on Jyväskylässä 20, ja sen jälkeen on varauduttu 40 opiskelijaan vuosittain.

Aalto-yliopisto palauttaa käyttöön rakennustekniikan kandidaattiohjelman

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa tehtiin vuonna 2013 uudistus, jossa kone- ja rakennustekniikka yhdistettiin samaan kandidaattiohjelmaan. RT ja alan yritykset eivät pitäneet muutosta onnistuneena, vaan toivoivat molemmille aloille erillisiä kandidaattiohjelmia. Näin ohjelmat ovat selkeämpiä niin alan opiskelijoille kuin teollisuudellekin.

Nyt tilanteeseen on tulossa muutos. Kone- ja rakennustekniikan niputtaminen samaan kandiohjelmaan päättyy, jatkossa konetekniikka kuuluu samaan kandiohjelmaan energiatekniikan kanssa. Muita ohjelmia ovat rakennustekniikka, kestävät yhdyskunnat, kiinteistötalous ja geoinformatiikka.

Lauri Pakkanen  yhteiskuntasuhdepäällikkö (vanhempainvapaalla 15.5. alkaen)