Kysyntää riittää: Savon ammattiopistossa suunnitellaan jo jatkoa ammattitutkinnon ryhmätoteutukselle

Talonrakennusalan ammattitutkinto on tänä syksynä herättänyt Kuopion seudulla mukavasti kiinnostusta. Uutta toteutusta suunniteltiin yhdessä Rakennusteollisuuden ja Rakennusliiton kanssa. Myös yrityksiä kuultiin jo suunnitteluvaiheessa mm. lähikoulutuspäivien sijoittelun ja sisällön toiveissa.

Savon ammattiopiston ammattitutkintoryhmä tutustui marraskuun lopulla Työturvallisuuden harjoitusalueeseen tr-mittausten merkeissä.

– Todella iso kiitos on lausuttava Rakennusteollisuuden ja Rakennusliiton suuntaan myös yhteisistä viestinnän talkoista, muusta valmistelutyöstä puhumattakaan. Vahvalla yhteisellä tahtotilalla tätä lähdettiin eteenpäin viemään ja viestiä rummuttamaan kaikissa kanavissa, kertoo yhteyspäällikkö Maija Savolainen Sakky Yrityspalveluista.

Talonrakennusalan ammattitutkinnon koulutus toteutuu oppisopimuksena, eli kaikki marraskuussa aloittaneen ryhmän 19 opiskelijaa ovat töissä alan yrityksissä. Lähikoulutuspäiviä pakolliseen osuuteen järjestetään talven aikana viisi. Opetus tapahtuu Kuopiossa. Lisäksi kunkin opiskelijan ja yrityksen tarpeen mukaan sovitellut valinnaiset tutkinnon osat saattavat sisältää joitakin koulutuspäiviä. Näytöt osaamisesta annetaan omassa työssä.

– On hyvä ja aktiivinen porukka. Todella sitoutuneelta vaikuttavat opiskelijat ensimmäisten päivien jälkeen, kertoo vastuukouluttaja Risto Siilanen Savon ammattiopistosta.

–Kyllä ryhmä on tässä hyvä juttu. Hyviä keskusteluja syntyy, kun porukka on sopiva sekoitus nuoruutta ja kokemusta. Tästä jatketaan ilman muuta uuden aloittavan ryhmän suunnittelua kohti, Siilanen vinkkaa koulutuksesta kiinnostuneille.

Lisätietoja

• talonrakennusalan ammattitutkintokoulutuksesta: rakennusalan opettaja Risto Siilanen, 044 785 4159, risto.siilanen@sakky.fi
  • Sakkyn tarjoamista yritysten palveluista: yhteyspäällikkö Maija Savolainen, 044 785 3545, maija.savolainen@sakky.fi