#Karpankierros Pohjois-Karjalassa: Kari Muhonen kyläili Itä-Suomen infrayrittäjien luona

Kiertoreissu jäseniin paljastaa, mitä kuuluu infrayrittäjän arkeen. Kari Muhonen kierteli syksyn tuiskeessa Pohjois-Karjalassa.

Teksti: Saija Syväoja | Kuvat: Kari Muhonen

Itä-Suomen Murskauskeskus Oy

Liikevaihto: 3 milj.€ | Henkilöstöä: 10
Toimialat: kaupan ja teollisuuden jätteiden käsittely. Maarakennusliike P. Karttunen Oy: radanrakennus ja kunnossapito, maarakennus ja purkutoiminnot

Itä-Suomen Murskauskeskus ISMK Oy on vuonna 2011 perustettu, Joensuussa toimiva hyödynnettävien jätteiden vastaanottoon ja käsittelyyn erikoistunut yritys.

”Käsittelemme Joensuussa noin 50 000 tonnia erilaisia jätemateriaaleja vuosittain, prosessoimme materiaaleista tuotteita raaka-ainekäyttöön sekä energiahyödyntämiseen. Meillä on ympäristöluvat vastaanottaa ja käsitellä melkeinpä kaikki kaupasta ja teollisuudesta syntyvät jätteet”, toimitusjohtaja Jukka Karttunen kertoo.

”Meille tulee esimerkiksi 15 000 tonnia asfalttijätettä, joka toimitetaan Peabille suoraan uusioasfaltin raaka-aineeksi. Valtakunnallista toimintaa teemme muovin parissa. Nykyään muovijätettä tulee ympäri Suomen ja yritys onkin MTK:n kumppani maatalouden muovijätteille.”

ISMK:n kasvu on rajallista Joensuussa ja Pohjois-Karjalassa.

”Yrityksen laajentumiseen toisille paikkakunnille vaikuttaa myös luvitusten hitaus. Yhdistyimme 30.6. tänä vuonna Ekokuljetus-konserniin ja nyt meillä on leveämmät hartiat hoitaa myyntiä ja toimintaa kansallisella tasolla. Liikevaihtomme konsernissa tulee olemaan noin 15 miljoonaa euroa.”

Yrityksen arvoja ovat avoimuus, läpinäkyvyys ja yhteistyö kaikessa toiminnassa.

Karttunen kertoo, ettei ISMK:lla tarvita juurikaan INFRAn palveluita, mutta Maarakennusliike P. Karttusella puolestaan palveluita käytetään aktiivisesti.

Jukka Karttunen tekee osittain vajaata työpäivää, mikä jättää hänelle enemmän aikaa rakkaisiin harrastuksiin veneilyyn ja golfiin.

Maansiirto- ja Soraliike M. Levy Oy

Liikevaihto: reilut 4 milj.€ | Henkilöstöä: 22
Toimialat: maarakennus; tuntitöitä kunnille ja rakennusliikkeille, kiviainesmyynti

”Tällä hetkellä ongelmana on, ettei kaivurikuskeja oikein tahdo löytyä. Olemme käyttäneet myös toiminimimiehiä omien kuskien sijaan”, toimitusjohtaja Marko Levy kertoo.

”Lisäksi puolisoni tekee paperityöt.”

Yrityksessä on satsattu palveluun ja toimitusvarmuuteen. Yrityksen motto onkin ”se tehdään, mitä luvataan”.

INFRAn palveluista käytetään lähinnä sopimuspohjia ja muita lomakkeita. Tärkeää on myös verkostoituminen ja yhdessäolo.

”Emme ole tarvinneet apua sopimusjuridiikassa mutta tes-asioissa olemme konsultoineet INFRAa”, jatkaa Marko Levy.

Marko rentoutuu kalastamalla pojan kanssa ja mökkeilemällä.

”Tehdään lisäksi reissuja etelään säännöllisesti.”

Viestra Oy

Liikevaihto: noin 2 milj.€ | Henkilöstöä: 10
Toimialat: kaapeliverkkorakentaminen, alituspalvelut, suuntaporaus, maa- ja vesirakennus, ratatyöt

”Osaavaa työvoimaa on vaikea löytää. Joudumme pian turvautumaan ulkomaiseen työvoimaan”, toimitusjohtaja Mika Pakarinen toistaa muillekin infra-alan yrittäjille tuttua ongelmaa.

”Kokemukseni mukaan vuokrafirmojen henkilöstön taso on aika alhainen.”

Yrityksessä on juuri investoitu 1,3 miljoonaa euroa maaporauskalustoon.

”Meillä on nyt kaksi täyttä erikoisporausyksikköä ja kahdet alituskalustot.”

Yrityksessä tehdään vahvaa kehitystyötä maakaapelointiin. Yrityksen innovaatioita ovat maakaapelointiin erilaiset asennus- ja levityslaitteet sekä maakaapelointien kartoituksiin tehdyt mittalaitteet.

INFRAn palveluista Viestrassa on käytössä lomakkeet ja sopimuspohjat sekä lakiapu.

”Rentoudun kesäisin veneilemällä ja talvisin hiihtämällä ja avantouinnilla.”

Savon Kuljetus Oy

Liikevaihto: reilut 100 milj.€ | Henkilöstöä: 180
Toimialat: infrarakentaminen, maa- ja kiviainesmyynti, maansiirtokuljetukset, nosturi- ja vaihtolavakuljetukset, kunnossapito, logistiikka, polttoainekuljetukset ja myynti, suunnittelu, pohjatutkimukset sekä mittauspalvelut

Savon Kuljetuksen tekninen johtaja Heikki Turtiainen vastaa yhtiössä kunnossapidosta, infrarakentamisesta ja kiviainesmyynnistä.

”Meillä on kunnossapidossa valtion hoitourakoita kuusi kappaletta ja Kuopion kaupungilla yksi”, Heikki Turtiainen toteaa.

Yrityksen arvoja ovat jatkuva kehittyminen, asiakaslähtöisyys, avoimuus ja positiivisuus.

”Savon Kuljetus Oy on emoyhtiö ja sillä on seitsemän tytäryritystä. Meillä on noin 800 osakkeenomistajaa ja toimistot yhdeksällä paikkakunnalla. Kiviainesalueita on yli 300” luettelee Turtiainen.

”Meillä panostetaan sisäiseen kehittämiseen. Nyt painopisteenä on kunnossapitopuoli ja ST-puolen kehittäminen yhdessä kumppanin kanssa.”

Jäsenpalveluista käytetään eniten lakimiespalveluita sekä lomakkeita ja mallipohjia.

”Soitto vain Lyytikäisen Pekalle ja homma hoituu”, kuvaa Heikki Turtiainen hyvää yhteistyötä INFRAn kanssa.

Kehitettävääkin löytyy.

”Vastakkainasettelusta pitäisi päästä eroon; esimerkiksi pienet vastaan isot yritykset, talonrakentajat vastaan maarakentajat. Rakennusteollisuuden sisäistä yhteistyötä pitäisi lisätä TRT:n ja INFRAn välillä.”

Kuten muutkin ovat jo maininneet, suurin ongelma alalla tällä hetkellä on pula osaajista.

”Varsinkin työnjohtajat ja koneenkuljettajat ovat kortilla!”

INFRAn luottamushenkilönäkin ollut Heikki Turtiainen rentoutuu talvella moottorikelkan ja kesällä moottoripyörän satulassa.

”Myös metsässä samoilu ja metsästys ovat sydäntä lähellä.”