Itä-Suomen Vuoden Jäsenyrityksen toimitusjohtaja on yhteistyön rakentaja

”Minusta piti tulla myyntiedustaja”, lohkaisee toimitusjohtaja Tommi Heikkinen muistellen lämmöllä aikaa, jolloin hän opiskeli merkonomiksi ja koulusta valmistuttuaan palveli asiakkaita hänelle mieluisassa ammatissa urheiluvälinemyyjänä.

Varusmiespalvelus katkaisi Tommi Heikkisen hyvin alkaneen työputken. Armeijasta palattuaan hän kokeili siipiään toiminimiyrittäjänä.

”Armeijan jälkeen huomasin, että kaikki mielenkiintoiset myyntiedustajan työt vaativat teknisen koulutuksen. Yritin myyntiedustajan töitä tuotteella, jolle ei ollut kysyntää”, hän kertoo.

”Silloin ymmärsin, että ei kannata myydä sellaista, johon ei itse täysillä usko.” Tommi puntaroi tuon elämänvaiheen tehneen hänelle kuitenkin vain pelkkää hyvää: ”Siitä muodostui kokemuksia siitä, kuinka asioita ei pidä tehdä. Epäonnistumisiakin tarvitaan”, Tommi pohdiskelee.

Rakennusalan yrittäjän poika palasi isänsä rakennustyömaalletimpurin liiveihin pukeutuneena. Sen homman hän osasi.

”Neljätoistavuotiaasta asti olen koulu- ja opiskeluvuosien ajan tehnyt lähes kaikki vapaa-ajat töitä. Alkuun puhdistin nauloja lankuista ja kärräsin laastia, sen jälkeen tein erilaisia kirvesmiehen aputöitä.”

”Ei se silloin ollut rakkautta rakennusalaan. Tärkeintä oli se, että sai omaa rahaa ja päätäntävaltaa itse ansaittuun. Se toi itsenäisyyttä jo silloin pienenä”, Tommi kertaa muistikuviaan.

Haaveet myyntimiehen ammatista ropisivat, kun Heikkinen työskenteli Joensuun HS-Kiinteistösaneerauksen palkkalistoilla Tynkkysen Henkan apumiehenä ja pääsi myös itsenäisesti suorittamaan kirvesmiehen tehtäviä.

Hyvä työilmapiiri ja palkitseva yhteistyö rakennusalan konkareiden kanssa saivat Tommin mietteliääksi. ”Alkoi tuntua, että ei tämä rakennusala olekaan yhtään pöllömpi ala”, hän muotoilee. ”Voisiko tässä sittenkin olla tulevaisuuteni?”

Aloittaessaan insinööriopinnot Joensuun teknillisessä ammattikorkeakoulussa tunne vaan vahvistui. ”Rakennusala tuntui heti omalta jutulta.”

”Kun oli pitkään ollut työmailla ja nähnyt, mitä siellä tapahtuu, pystyi sisäistämään asioita ihan eri tavalla. Työmailla oli oppinut, kuinka asioita piti tehdä. Koulun penkillä puolestaan sai tiedon siitä, miksi asiat pitää toteuttaa juuri määrätyllä tavalla.”

Uusiin haasteisiin

Opintoja oli vielä jäljellä, kun Tommin nykyinen vaimo, silloinen tyttöystävä sai niin houkuttelevan työtarjouksen, että pariskunta päätti muuttaa Keski-Suomeen tarjotun työn äärelle. Tommi Heikkinen jatkoi opintojaan Jyväskylässä ja työskenteli koulunkäynnin lomassa kesämestarina alueen suurissa rakennusliikkeissä. Hän valmistui insinööriksi vuonna 2009.

Tommi halusi päästä kokeilemaan opiskelemaansa suunnittelupuolta ja siksi haki töitä Jyväskylän insinööritoimistoista. Eräässä työhaastattelussa toimitusjohtaja kysyi pari kysymystä: ”Mikä on kaksiaukkoisen palkin momentin kaava?”

Saatuaan kysymykseen oikean vastauksen johtaja esitti toisen: ”Milloin voit aloittaa työt?”

Juuri valmistunut insinööri onnistui uudessa työpaikassaan, sai yhä vastuullisempia työtehtäviä ja teki hyvää tulosta.

Muutosten tuulia

Jyväskylässä vietettyjen vuosien aikana pariskunnalle syntyi kaksi lasta. Kaikki oli loksahtanut kohdilleen. Työt maistuivat ja perheonni kukoisti. Pariskunta pohdiskeli muuttoa takaisin Joensuuhun, heidän synnyinseuduilleen, josta löytyisi tukiverkostot heille ja heidän lapsilleen. Päätös muutosta syntyi nopeasti.

”Luotto oli kova omiin kykyihin”, muistaa Tommi ajatelleensa. ”Olin vahvasti siinä uskossa, että Joensuusta löytyisi insinöörille töitä.”
Vaan eipä löytynyt. Ja niinhän siinä kävi, että Tommi palasi Joensuun HS-Kiinteistösaneerauksen riveihin.

Jääkiekkoa ja golfia

Toimeliaalle rakennusalan ammattilaiselle työ ja perhe ovat kaikki kaikessa. Mutta myös vastapainoa tarvitaan. Tommilla sitä ovat edustaneet urheilu, kilpaileminen sekä jääkiekko.

”Pelasin Joensuun Kiekkopojissa aina A-junioreihin asti. Parhaimmillaan olimme mukana SM-sarjassa. Vielä sen jälkeen olin miesten kakkosdivareissa Keuruulla”, hän luettelee. ”Niistä on jäänyt hienoja muistoja.”

”Kun 35 vuotta tuli täyteen, pääsin paikalliseen veteraanijoukkueeseen”, Tommi naurahtaa ja mainitsee aloittaneensa myös golfin pelaamisen.

”Kilpailu urheilussa, golfissa ja myös yrittämisessä kiehtoo”, hän toteaa. ”Tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä.”

Työnjohtajasta toimitusjohtajaksi

Joensuun HS-Kiinteistösaneeraus Oy:ssä töitä riitti. Eipä aikaakaan, kun Tommi Heikkinen teki jo firmassa työnjohtajan tehtäviä. Vastuu kasvoi.

”Samana vuonna, kun tulin Joensuuhun, vedin vastaavana työnjohtajana noin tuhat neliömetriä käsittävän toimistorakennuksen saneeraustyömaan.”

Yrityksessä lähdettiin tekemään aktiivista kehittämistyötä, jossa toimintoja nykyaikaistettiin ja hiottiin palvelukonsepteja. Käynnistettiin sukupolvenvaihdosmenettely, jonka ensimmäinen vaihe toteutettiin vuonna 2013. Siinä yhteydessä Tommi tuli mukaan yrityksen omistajaksi.

Muutama vuosi sen jälkeen, vuonna 2017, hänet nimitettiin Joensuun HS-Kiinteistösaneeraus Oy:n toimitusjohtajaksi. Vuonna 2020 yrityksessä toteutettiin sukupolven vaihdoksen toinen osa, jossa Tommista tuli pääomistaja hänen isänsä Timon siirtyessä yrityksen hallituksen puheenjohtajaksi.

”Pitää olla kunnianhimoa ja halua kehittää yritystä”, toimitusjohtaja kiteyttää.

Tuloksia on saavutettu. Kymmenessä vuodessa liikevaihto on tuplaantunut ja toimintaa on onnistuttu tehostamaan. Tommi antaa ymmärtää, että kehittämistyötä on vielä paljon edessä.

”Yhteistyö on voimavaramme”

”Rakentamisessa asiakkaiden tulee olla aina keskiössä”, Tommi Heikkinen tähdentää ja peräänkuuluttaa yhteistyön merkitystä kaikilla tasoilla.

”Saneeraushankkeissa me olemme asiakkaittemme rappukäytävissä. Meidän pitää osata toimia oikein, emmekä saa tarpeettomasti häiritä.”
”Asukkaille pitää saada luotua kokemus vaivattomasta ja sulavasta saneerauksesta suunnitteluvaiheesta aina näyttävään lopputulokseen asti.”

”Meidän tulee olla avoimia myös kaikkien yhteistyökumppaneittemme suuntaan. Hankkeissa yhteistyön pitää olla aitoa. Rakentamisen laatu paranee vain yhteistyöllä ja myötävaikuttamalla toistemme tekemiseen”, Tommi pohdiskelee.

”Niin kauan kuin me pidämme kiinni omista eduistamme, se ei ole oikeaa yhdessä tekemistä, vaan omien etujen varmistamista.”
”Aidoimmillaan yhteistyön pitäisi olla sellaista, että myös kaverin onnistumisesta kannetaan vastuuta.”

”Olen yhteistyön ja ilmapiirin parantamisen kannalla. Se on tulevaisuuden haasteena koko rakennusalalle. Olisi tärkeää, että saadaan kaikki tekemään työtä rakennusalan parantamiseksi.”

”Tämä on erittäin hieno ja merkityksellinen ala”, Tommi Heikkinen vakuuttaa.

”Siksi on tärkeää, että osaaminen ja ammattitaito pysyvät suomalaisten käsissä. Meidän pitää saada rakennusalasta sellainen, että ihmiset haluavat suuntautua tälle alalle jo opiskeluvaiheessa. Tämä on kaikkien etu.”

”Tilaaja saa lopulta suurimman hedelmän. Siksi heidätkin on hyvä saada mukaan kehitystyöhön”, toimitusjohtaja Tommi Heikkinen kiteyttää.

Teksti: Heikki Luukkonen