Turvallisuus on Matti Erosen päätyö ja elämäntapa

Skanskan Itä-Suomen alueen HSE-päällikkö Matti Eronen on rakennusalan työturvallisuuden kärkiasiantuntijoita toimialueellaan. Hän on ollut 13 vuotta päätoiminen työturvallisuuspäällikkö ja mukana lukuisissa työturvallisuutta kehittäneissä työryhmissä sekä projekteissa.

Turvallisuus on Matti Eroselle päätoiminen työ ja myös elämäntapa. Esimerkiksi suojavarusteiden käyttö on itsestään selvää.

– Työturvallisuudesta on tullut minulle leipätyön lisäksi elämäntapa. Sen edistäminen on ollut liki 40-vuotisen työurani antoisinta aikaa. Tunnen tekeväni merkityksellistä työtä työkaverien turvallisuuden ja hyvinvoinnin eteen. Samalla olen päässyt osallistumaan uusien työturvallisuusmenetelmien kehittämiseen ja soveltamiseen käytäntöön.

– Tulosta on tullut työturvallisuuden parantuessa paljon kymmenenä viime vuotena kuolemantapausten ja vähemmän vakavien onnettomuuksien vähennyttyä. Tapaturmataajuus miljoonaa työtuntia kohti on pudonnut Skanskan Itä-Suomen työmailla 2000-luvun alun 80:stä alle kymmeneen, kertoo Matti Eronen.

Hänen mukaansa myös tapaturmien seuraukset ovat lieventyneet. Se on niin työntekijöiden, esimiesten kuin yritysjohdonkin kohentuneen asenteen sekä parantuneiden suojavarusteiden ja koulutuksen ansiota. Viime kädessä työturvallisuus kiteytyy yritysjohdon suhtautumiseen.

– Erityisen iloinen olen Kuopion Työturvallisuuden harjoitusalueesta (TTHA), koska se tarjoaa mahdollisuuden käytännönläheiseen työturvallisuustaitojen ja -tietojen kouluttamiseen ja oppimiseen. TTHA oli koronaviruspandemian takia reilut pari kuukautta kiinni, mutta kesäkuun alusta se avautui jälleen. Minulle Työturvallisuuden harjoitusalue on ollut tärkeä ja ammatillisesti paljon opettava projekti. Se jatkuu muun muassa Skanskan turvallisuusrastien päivittämisellä.

Matti Erosen mielestä Kuopion Työturvallisuuden harjoitusalue on tärkeä käytännönläheinen areena työturvallisuustaitojen, -tietojen ja -asenteiden opastamisessa.

Omakohtaista kokemusta tapaturmista

Matti Eronen on joutunut pari kertaa kohtalaisen vakavaan työtapaturmaan 1990-luvulla putoamisten vuoksi. Selkä ja olkapää vammautuivat ja niihin piti tehdä yhteensä puolenkymmentä leikkausta. Eronen on nyt 57-vuotiaana hyvässä työkunnossa ja innostuneessa vireessä.

–Haluan päästä terveenä eläkkeelle seitsemän vuoden päästä. Samaa toivon kaikille rakentajille.

Varkaudessa rakennusalalle ammattikoulussa opiskellut ja sittemmin kuopiolaistunut Matti Eronen on pysynyt rakentajana lähes koko työuransa. Ensimmäiset työvuodet menivät rakennuksilla kirvesmiehenä. Hän käväisi rakennustarvikemyyjänä, mutta palasi takaisin rakentajaksi.

Skanskalle Eronen siirtyi 2001 ja on pysynyt pian kaksi vuosikymmentä saman työnantajan palveluksessa. Hän on ollut muun muassa työnjohtajana ja työsuojelupäällikkönä ennen kuin 2007 pääsi vastaamaan työturvallisuuden kehittämisestä Skanskan Itä-Suomen alueella. Tekniikan erikoisammattitutkinnon Eronen suoritti 2010.

Historiallisena koronakeväänä Matti Eronen on saanut vastuulleen myös ympäristöasiat uuden tittelin myötä. HSE-päällikön nimike koostuu terveys (Health), turvallisuus (Safety) ja ympäristö (Environment) -asioista. Hän pitää ympäristöasioita mielenkiintoisena lisänä työnkuvaansa.

– Rakennusalankin on kannettava kortensa kekoon hiilijalanjäljen pienentämisessä ja ympäristövastuussa. Siinä on vielä paljon parantamista alkaen jätehuollosta, materiaalivalinnoista ja logistiikasta. Asennemuokkausta on tehtävä kuten aikoinaan työturvallisuusasioissa. Uskon ympäristövastuullisuudessakin syntyvän tulosta vuosikymmenen mittaan, toteaa Eronen.

Hyvä kevät koronasta huolimatta

Myös koronaviruksen torjunta rakennustyömailla on tuonut hänelle lisäsavottaa. Ongelmaa ei pandemiasta ole onneksi aiheutunut ainakaan toistaiseksi.

– Kevät on sujunut hyvin koronaviruksen ja työtapaturmien torjunnassa Itä-Suomen 15 työmaallamme. Yhtään vakavampaa tapaturmaa ei ole sattunut ja koronaviruskin on pysynyt poissa. Jokaisella Itä-Suomen työmaallamme on itse laadittu toimintaohje koronaviruksen torjumiseksi. Onnistuminen ei ole sattumaa vaan määrätietoisen, suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen ennaltaehkäisevän turvallisuustyön tulosta, tähdentää Eronen.

Hän muistuttaa, että itsensä lisäksi pitää huolehtia työkaverien turvallisuudesta. Esimies, työsuojelupäällikkö tai HSE-päällikkö on harvoin valvomassa työskentelyä ja huomauttamassa puutteista tai virheistä.

– Skanskan LIFE Minä välitän -ohjelma on merkittävä turvallisuuskulttuurin kehityshanke. Se haastaa jokaisen henkilökohtaisesti miettimään turvallisuuden kehittämistä ja työkaverista välittämistä.

Huomiota jaksamiseen ja palautumiseen

– Tärkeää on myös työssä jaksamisesta huolehtiminen, koska työelämä on tullut yhä vaativammaksi. Olen huomannut, että niin fyysiseen kuin henkiseenkin työssä jaksamiseen pitää kiinnittää huomiota. Aina ei ole hyviä ja energisiä päiviä. Itselleni ei ole tullut kuolematapaturmia selvitettäväksi, mutta olen joutunut muutoin perehtymään niihin. Tapaukset jäävät pyörimään usein mieleen työajan ulkopuolellekin. Toisaalta ne motivoivat uusien turmien estämiseksi.

– Itselleni kävelyt Puijon metsissä, mökillä puuhastelu, kalastus ja metsästys ovat parhainta työn vastapainoa sekä rentoutumista. Parin omakotitalomme rakentaminen oli haaste, joista voin nyt kerrostalossa asuessani ajatella, että tulihan nuo tehtyä. Omakotityömailla ei sattunut työtapaturmia. Työelämän hyvän turvallisuusasenteen soisinkin siirtyvän kaikilla kotioloihin ja harrastuksiin.

– Perhe on minulle hyvin tärkeä. Kaksi poikaamme ovat rakennusalalla, joten ilmeisesti he ovat saaneet siitä positiivisen käsityksen. Kaksi lastenlastakin tuovat suurta iloa elämääni. Ylpeänä kannan työtakkini selässä ”isoisä”-tunnusta työnantajani nimen alla, myhäilee Matti Eronen.

Teksti ja kuvat: Ilpo Lommi