Yleisohjeita rakennusalan yrityksiin koronaepidemiaan liittyen

Oheen on listattu tärkeimpiä ohjeita työpaikoille koronavirusepidemian leviämisen ehkäisemiseksi. Mukana on myös tärkeää tietoa toimintaohjeista, mikäli työpaikalla todetaan koronavirustartunta.

Töiden järjestely ja yhteisten tilojen siivous

Hallituksen ilmoittamat valmiuslakiin pohjautuvat rajoitukset kieltävät yli kymmenen hengen julkiset kokoontumiset. Kielto ei kuitenkaan koske työpaikkojen tai työmaiden toimintoja. Tästä huolimatta työt on pyrittävä järjestelemään siten, että tarpeettomia lähikontakteja ei synny.

• Älä järjestä työmaavierailuja ja pidä tarvittavat kokoukset etäyhteyksien kautta.
  • Sosiaalitiloissa ei saa missään vaiheessa työpäivää oleskella enempää kuin muutama henkilö kerrallaan, jolloin lähikontaktit vältetään.
  • Porrastamalla työn aloitus- ja lopetusaikoja sekä ruoka- ja kahvitaukoja voidaan vähentää yhteistilojen yhtäaikaista käyttöä.

Tehosta siivousta ja työntekijöiden mahdollisuuksia huolehtia riittävästä käsihygieniasta.

• Sekä toimisto- että sosiaalitilojen siivousta ja desinfiointia tulee merkittävästi tehostaa.
  • Varaa kaikkiin tiloihin saataville käsidesiä sekä pesupisteiden yhteyteen riittävästi saippuaa ja kertakäyttöisiä paperipyyhkeitä.
  • Lisää tarvittaessa myös jäteastioiden määrää etenkin käsienpesupisteiden läheisyyteen.

Ohjeita sekä työnjohdolle että työntekijöille

Älä mene työpaikalle sairaana

Jos olet sairas, älä mene töihin. Jos oireesi ovat lieviä, sairasta kotona. Jos perheenjäsenelläsi on koronaan viittaavia oireita tai epäilet muuten altistuneesi koronavirukselle, ota yhteyttä työnantajaasi ja vältä sosiaalisia kontakteja.

Vakavien oireiden ilmaantuessa soita heti omaan terveyskeskukseen tai päivystykseen. Yhteydenotot työterveyshuoltoon ensisijaisesti puhelimitse tai chatin kautta.

Koronavirustaudin oireet

Koronavirukseen sairastuneiden oireita ovat olleet kuume, lihassärky, yskä, hengenahdistus ja väsymys. Oireet voivat olla myös lieviä.

Miten virus tarttuu

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut yskii tai aivastaa. On mahdollista, että virus tarttuu myös kosketuksen kautta. Koronavirukset eivät säily ilmassa, eivätkä päiväkausia pinnoilla vaihtelevissa lämpötiloissa. Tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole todettu.

Ohjeita viruksen leviämisen estämiseksi työpaikoilla

• Alä kättele ja vältä muita tarpeettomia lähikontakteja.
  • Pidä turvaväli muihin henkilöihin.
  • Yskiminen ja aivastaminen pitää tehdä hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevat laitteet ennen käyttöäsi.
  • Pidä kädet puhtaana:
    • Pese kädet aina töihin tultuasi, ennen ruokailua, tupakointia, nuuskaamista ja poistuessasi työtehtävistäsi.
    • Pese kädet vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan.
    • Muualla kuin kotona kertakäyttöinen paperi käsien kuivaamiseen paras kuivaamiseen, kotona henkilökohtainen käsipyyhe.
  • Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • Käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta, jos pesu vedellä ja nestesaippualla ei ole mahdollista. Kun käytät alkoholipitoista käsihuuhdetta, ota kerralla sellainen määrä, jolla pystyt hieromaan kätesi kauttaaltaan.
  • THL:n ja TTL:n antamien ohjeistusten mukaan hengityssuojaimia ei suositella yleiseen käyttöön. Työssä vaadittavia hengityssuojaimia käytetään normaalisti.

Mitä muuta voi tehdä tartunnan estämiseksi

• Kulje julkisella liikenteellä ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos se on mahdollista.
  • Luovu muista kuin välttämättömistä työmatkoista.
    • Valmiuslaki kieltää ulkomaille matkustamisen.
    • Myös kotimaassa matkustamista kehotetaan välttämään.
  • Jos palaat ulkomailta, sovi työhön paluun ajankohdasta ja poissaolosta työnantajasi kanssa. Kaikkien ulkomailta tulevien, Suomeen palaavien suomalaisten ja Suomessa pysyvästi asuvien henkilöiden on vältettävä liikkumista kodin ulkopuolella. Heidän tulee mahdollisuuksien mukaan pysyä erillään muista ihmisistä eli pysyä karanteenia vastaavissa olosuhteissa 10 vuorokauden ajan.
  • Noudata myös kaikkia muita annettuja viranomaisohjeistuksia.

Poissaolo työstä flunssaoireiden vuoksi

Poikkeustilan aikana myös tavanomaiset flunssaoireet edellyttävät työstä pois jäämistä. THL:n antaman ohjeistuksen mukaan flunssan jälkeen tulee pysyä poissa työpaikalta vähintään yhden oireettoman päivän ajan.

Vakavien oireiden ilmaantuessa tulee olla välittömästi yhteydessä omaan terveyskeskukseen. Suosituksen mukaan yhteydenotto tulee tehdä aina ensisijaisesti puhelimitse.

Koronavirustartunta työpaikalla

Kun henkilöllä on todettu koronavirustauti, oma sairaanhoitopiiri tekee sairastuneen kontaktien kartoituksen. Kontaktien kartoituksen tavoitteena on tunnistaa lähikontaktit mahdollisimman varhain.  Alueen epidemiologisesta tilanteesta ja voimavaroista riippuen kontaktit tunnistetaan, listataan ja luokitellaan lähikontakteihin ja muihin kontakteihin.

Lähikontakteilla tarkoitetaan henkilöitä, jotka ovat oleskelleet tartunnan saaneen kanssa kasvotusten tai samassa huoneessa yli 15 minuuttia. Heitä ovat esimerkiksi

• samassa taloudessa asuvat ja siellä vierailleet henkilöt
  • COVID-19-tapauksen matkaseurue
  • luokka- ja työkaverit.
  • COVID-19-tapausta hoitanut terveydenhuollon henkilökunta ja COVID-19-näytteitä käsitellyt laboratoriohenkilökunta

Muilla kontakteilla tartuntariski on vähäinen.

Lähikontakteihin otetaan yhteyttä ja heille kerrotaan mahdollisesta tartunnasta sekä hoitoon hakeutumisesta.

Lähikontakteja neuvotaan välttämään sosiaalisia kontakteja ja matkustamista sekä seuraamaan oireiden kehittymistä 14 vuorokauden ajan viimeisen altistumisen jälkeen.

Kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri voi tartuntatautilain (1227/2016) perusteella määrätä lähikontaktin karanteeniin, jos tämän terveydentilan aktiivinen seuranta ei onnistu luotettavasti muilla toimenpiteillä.  Kotikaranteenin järjestämisessä otetaan huomioon riskiryhmät eli yli 70-vuotiaat ja henkilöt, joilla on perussairauksia.

Seuraa myös muita tietolähteitä

Seuraa julkista tiedotusta, jotta pysyt ajan tasalla sinua koskevista määräyksistä ja suosituksista.