Terkkarilta infratyömaille

Jokkiskisoissa Maria Säävälä päästelee soralla ja asfaltilla jopa 140 kilometriä tunnissa 1 500 euron kotteroilla. Arkena on ”vain” sata lasissa. Vauhdikas Maria hyppäsi hoitajan hommista infra-alalle, ja haastaa nyt INFRA Nuorten puheenjohtajana uuden polven yrittäjiä järjestötoimintaan.

Teksti: Anu Ginström | Kuva: Säävälän kotialbumi

Vieläkuutisen vuotta sitten Maria Säävälän arki oli erilaista.

Säävälä työskenteli Haukiputaan terveyskeskuksessa lähihoitajana. Säännöllinen päivätyö oli kuitenkin juuri vaihtumassa kolmivuorotyöksi toisessa yksikössä, ja tilanne pisti mietteliääksi.

Työn ohessa oli tullut tehtyä sihteerin töitä Juho-puolison vastuulla olleessa infra-alan perheyrityksessä. Nyt idulla ollut muutos sai ratkaisevan sysäyksen: Maria päätti vuonna 2013, että hoitoalan työt saavat vaihtua kokonaan yrittäjän arkeen.

”Hyppäsin hyvin erilaisiin hommiin. Hirvitti ehkä aluksi, mutta toisaalta tiesin mihin lähden.”

Hiljalleen tehtäviä yrityksessä tuli lisää, ja ne olivat yhä vaativampia. Tänään Marian arkea ovat urakka- ja tarjouslaskenta sekä yhteyksien hoitaminen yrityksen laajassa verkostossa.

Parhaillaan hän viimeistelee myös rakennusmestarin tutkintoa päiväopintoina OAMK:ssa, täyspäivätyön ohessa. Jotta elämä ei kävisi tylsäksi, siihen kuuluu myös 11- ja 12-vuotiaiden tyttärien kilparatsastusharrastus ja vanhempien yhteinen jokkisautoharrastus.

”Kemorasta startataan kausi, ja heinäkuussa on Pellossa jokkiskansan suviseurat. Jokaisen kisan lopuksi oma kisa-auto myydään noin 1500 eurolla. Arpaonni ratkaisee tulevan omistajan. Meillä on autonraatoja monta kymmentä, ja niistä sitten kasaillaan kuhunkin kisaan sopiva”, Maria valistaa jokkisuntuvikkoa.

”Meillä pysytään ja meille halutaan takaisin”

Jo Juho Säävälän isoisä oli yrittäjä.

”Yritys oli tehnyt monenkirjavaa hommaa maarakentamisesta jätehuoltoon ja kuljetustoimintaan, mutta kun Juho lähti pyörittämään sitä vuosina 2007–2008, aloimme keskittyä maarakentamiseen. INFRAn jäseneksi liityttiin vuonna 2012”, Maria muistelee.

Kun maarakentaminen osuus yrityksen bisneksestä alkoi kasvaa 2010-luvulla ja järjestäydyttiin alan työnantajiin INFRAssa, myös yritys alkoi kasvaa.

”Vuoden 2010 tienoilla meillä oli 5–10 vakituista työntekijää, nyt lähes 20”, Maria kuvailee.

Säävälöiden valtti on työpaikan hyvä henki. Työporukka on kuin omaa perhettä, ja Säävälöillä pääsee hyödyntämään monipuolisesti osaamisensa – ”ja se mitä ei osata, se opetellaan”, Maria napauttaa.

”Meillä on esimerkiksi tietty, sama porukka, joka tulee aina kesäsesonkiin meille töihin. Meillä pysytään ja meille halutaan takaisin, koska yritämme olla joustavia. Jos työntekijät joustavat, niin mekin pyrimme siihen. Otamme esimerkiksi henkilöstön perhetilanteet huomioon.”

Kohtalokas päätös toi kavereita ympäri maan

Yksi Säävälöiden kohtalokkaimmista päätöksistä INFRAan liittymisen jälkeen oli päätös lähteä pariskuntana mukaan INFRA ry:n uuden polven jäsenille suunnattuun INFRA Nuoriin.

Äkkiä yrittäjät eivät enää nyhjänneetkään yksin omissa nurkissaan, vaan yrittäjätuttuja alkoi olla vähän Suomen joka kolkalla.

”Sehän oli meille ponnahduslauta verkostoitumiseen ja luottamustehtäviin”, Maria myöntää.

”Juho vaikuttaa nyt INFRA Pohjoisen hallituksessa ja INFRAn konepalveluvaliokunnassa. Itse olen ympäristövaliokunnassa ja kiviainesjaostossa – jälkimmäiseen menin viime vuonna ja ympäristövaliokunnassa olen jo kolmatta vuotta. INFRA Pohjoinen valitsi minut myös edustajistoon tälle kaudelle.”

Naiselle itselleen mieluisimpia luottamustehtäviä taitaa olla kuitenkin INFRA Nuorten puheenjohtajan pesti, jossa hän aloitti vuodenvaihteessa.

Alku on ollut vauhdikas. Tänä vuonna Nuoret ovat olleet koolla Levillä ja Tampereella, ja syyskuussa matkataan Prahaan Doosanin vieraaksi. Marras–joulukuulla pidetään pikkujoulut näillä näkymin Helsingissä.

Prahaan ilmoittautuneiden lista ilahdutti. Mukana oli paljon ihan uusia nimiä, ja juuri tätä uusi puheenjohtaja haluaakin.

”Meillä on Suomessa alueita, joilta ei ole vielä aktiiveja INFRA Nuorissa. Haluan kaikki alueet mukaan.”

”Tärkeintä on verkostoituminen”

Säävälä lupaa, että INFRA Nuoret pidetään jatkossakin matalan kynnyksen ryhmänä, johon on helppo tulla.

”Emme pidä liian virallisia kokouksia – toki puhumme paljon asiaa ja järjestämme nuorten haluamia koulutuksia, mutta tärkeintä on silti verkostoituminen ja mukava yhteinen tekeminen muiden samanhenkisten kanssa.”

Maria korostaa kokemuksen rintaäänellä, että INFRA Nuoret on helppo tie myös tuleviin luottamustehtäviin INFRA ry:ssä kaikille, jotka sitä haluavat. ”Monet INFRA Nuorissa toimineet ovat suuntautuneet piirihallituksiin ja muihinkin luottamustoimiin.”

Entä hoitaja-Maria, palaako hän vielä? Ehkä ei.

Jouluna 2019 valmistuva rakennusmestari sanoo suoraan, että miesvaltaisella alalla otetaan vähän rennommin työpaikalla. Onko hoitoalan taitoja silti tarvittu nykyisessä työssä?

”Kyllä aina ensin soitetaan minulle, kun jotain sattuu. Taustani on hyvin tiedossa”, Säävälä hymähtää.

INFRA NUORTEN TOIMINTAAN VOIVAT OSALLISTUA KAIKKI NUOREN POLVEN INFRAN JÄSENYRITTÄJÄT JA JÄSENTEN JÄLKIKASVU. OSALLISTUJIEN IKÄ OSUU HAARUKKAAN 20–40 VUOTTA. JOS KIINNOSTUIT, LAITA SÄHKÖPOSTIA: INFO@INFRA.FI!