Ammattitaidot puntariin Taitaja2019-kisassa

Taitaja2019, eli ammattitaidon suomenmestaruuskilpailut ammatillisen toisen asteen koulutettaville, järjestettiin Joensuussa 21. – 23. toukokuuta.

Suomenmestaruuksista kilpailtiin noin viidessäkymmenessä lajissa. Koko tapahtuman eri lajien finaaleihin osallistui noin 500 kilpailijaa ja yleisömäärä nousi huikeaan 28 000:een. Myös Taitaja2019:n suojelijana toiminut tasavallan presidentti kävi tutustumassa tilaisuuteen paikan päällä.

Rakennus- ja kiinteistöpalvelualaan liittyviä varsinaisia kilpailulajeja oli mukana useita, muun muassa talonrakentamisen kirvestyöt sekä talonrakentamisen muuraus- ja laatoitustyöt. Näytöslajina tapahtumassa oli myös infrarakentaminen.

Tulokset

Talonrakennus, kirvestyöt

Aleksi Viirelä Koulutuskeskus Jedu    1. sija
Emanuel Häggman Optima 2. sija
Nikke Eriksson Vamia 3. sija

Talonrakennus, muuraus ja laatoitus

Aarni Korpelin Gradia 1. sija
Valtteri Heinineva Ammattiopisto Lappia 2. sija
Jeremias Karppinen Ammattiopisto Lappia 3. sija

Infrarakentaminen (näytöslaji)

Oskari Tolppanen Ylä-Savon ammattiopisto 1. sija
Anssi Turunen Riveria 2. sija
Jesper Tauriainen Kainuun ammattiopisto 3. sija

Lue lisää infrarakentamisen kilpailusta Taitaja2019-tapahtumassa.

Katso kaikkien lajien tulokset tästä linkistä.

Taitaja9-kädentaitokilpailussa voitto jo toistamiseen Isokyrön yläkoulun joukkueelle

Taitaja9 on hyväntuulinen kädentaitokilpailu, joka tempaa mukaansa niin 7.–9.-luokkalaiset kilpailijat kuin kannustusjoukotkin. Vauhdikas kilpailu on hauska tapa tutustua eri ammattialoihin. Kisassa tarvitaan monen eri oppiaineen osaamista. Tänä vuonna siihen osallistui yhteensä 6 501 yläkouluikäistä nuorta, kolmen hengen joukkueissa.

Taitaja9:n finaali käytiin Joensuun jäähallissa 22.5. Voiton vei Isokyrön yläkoulun joukkue: Topi Perttu, Juho Vuorio ja Eetu Aho. Joukkueesta löytyi sekä taitoa että voitontahtoa – pääpalkintoa silmällä pitäen Skootterit-tiimiksi itsensä nimennyt kolmikko nappasi ykkössijan myös viime vuoden Taitaja9:ssä!

Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry toimii Taitaja9:n pääyhteistyökumppanina ja sponsoroi kilpailun pääpalkinnoiksi kolme sähköskootteria.

Lisätietoja:

Asiamies Janne Suntio
Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry
050 449 7559,  janne.suntio@rakennusteollisuus.fi