Hallitus esittää liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamista. Alennus olisi bensiinille keskimäärin 2,7 senttiä litralta ja dieselille keskimäärin 2,4 senttiä litralta. INFRA huomauttaa, että hallituksen esityksestä verohuojennuksen ulkopuolelle on jätetty kevyt polttoöljy, joka on ensisijainen polttoaine työkoneissa ja esittää, että hiilidioksidiveron alennus laajennetaan koskemaan myös kevyttä polttoöljyä vähintään dieseliä vastaavalla veron alennuksella.
Hallitus esittää liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamista. Alennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille yhteensä keskimäärin 2,7 senttiä litralta ja dieselille ja sitä korvaaville polttoaineille yhteensä keskimäärin 2,4 senttiä litralta.
INFRA kannattaa esitystä liikenteen ja logistiikan kustannusten alentamiseksi, mutta huomauttaa, että hallituksen esityksestä verohuojennuksen ulkopuolelle on jätetty kevyt polttoöljy, joka on ensisijainen polttoaine työkoneissa.
Työkoneita käytetään useita toimialoja palvelevissa tehtävissä, kuten maanteiden ja katujen päivittäishoidossa ja kunnossapidossa sekä väylien rakentamisessa. Maantie- ja katuverkon kunnolla on suora vaikutus kotitalouksien liikkumisen kustannuksiin. Lisäksi maantie- ja katuverkon kunnolla on suora vaikutus yritysten logistiikkakustannuksiin ja sitä kautta vaikutus myös tavaroiden ja palveluiden hintoihin eli kotitalouksien ostovoimaan.
INFRA ry esittää, että hiilidioksidiveron alennus laajennetaan koskemaan myös kevyttä polttoöljyä vähintään dieseliä vastaavalla veron alennuksella.