Laki asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

Kumoamisen seurauksen ARA:n toiminnot ja henkilöstö siirtyvät ympäristöministeriön osaksi. Ministeriöön perustetaan elin, joka vastaa ARA:lle kuuluvista asuntopoliittisista toimenpiteistä.

Siirron tavoitteena on valtion asuntopolitiikan toimenpanon tehokas strateginen ohjaus ja seuranta. Siirron seurauksena vahvistuu ministeriön asema asuntopolitiikassa ja asuntomarkkinoiden seurannassa.

Tuotantotukia koskeva ARA:n päätöksentekojärjestelmä ja organisaatio ei ole mielestämme toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Päätöksentekoprosessi on monipolvinen erilaisine välipäätöksineen. Hakemusten käsittelyiden seuranta ei ole avointa ja eikä hakijoiden tasapuolinen kohtelu välttämättä toteudu. Pidämme tärkeänä, että toimintakäytänteiden ja prosessien toimivuus arvioidaan siirron yhteydessä. Prosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen on selkeästi tarvetta.

Erityisesti kriittisesti tulee arvioida ARA:n nykyistä toimintaa, joissa on yksittäisiin rahoituspäätöksiin liittyvää suunnittelun ja toteutuksen ohjausta ns. ”ARA-normistona” ja lisävaatimuksina. Mielestämme valtion tukeman asuntotuotannon hankkeiden suunnittelun ja toteutuksen tulee täyttää vain rakentamista koskevien lakien ja asetusten vaatimukset.  Lisäksi pidämme tärkeänä, että jatkossa ARA-tuotannossa mahdollistetaan erilaiset nykyaikaiset rakennushankkeiden toteutusmallit kuten esimerkiksi allianssi.

Rakennusteollisuus RT pitää tärkeänä, että hallintouudistus ei aiheuta viivettä prosessien toimivuuteen eikä rahoituspäätösten antaminen vaikeudu.