Saamelaismuseo Siidan museonjohtaja Taina Pieski kokosi vinkit, joilla Lapin teillä pärjää ja pääsee vaikkapa museokäynnille. Talvi tulee eteläänkin – pienillä muun muassa porovaaraan liittyvillä poikkeuksilla Pieskin vinkit toimivat myös siellä.
Vuodenaikojen vaihtuessa huomaa aina miten pitkä maa Suomi on. Kun Hangossa on vielä kesäkelit, ajellaan Utsjoella Saamenmaalla jo talvisissa olosuhteissa.
Talvinopeusrajoitukset tulevat Lapissa voimaan 22. lokakuuta. Tänä vuonna suurin osa Pohjois-Lapin autoilijoista vaihtoi talvirenkaat jo lokakuun alussa lumisateen ja teiden jäätymisen vuoksi. Täällä Inarin ja Utsjoen teillä ei juuri kitkarenkaita käytetä – nastat pitävät kokemuksen mukaan parhaiten arktisissa olosuhteissa.
Lapin teillä liikkuu paikallisten asukkaiden lisäksi paljon matkailijoita ja raskasta liikennettä. Liikennemäärät kasvavat vuosi vuodelta, minkä toivoisi näkyvän paremmin myös teiden kunnostamiseen osoitetuissa valtion tiemäärärahoissa.
Nyt Lapin tiet rapautuvat kovaa vauhtia. Kaikki eivät ole kokeneita talviautoilijoita, ja se lisää kolaririskiä pohjoisen lumisilla teillä. Pitkien etäisyyksien Lapissa aurauskalustokaan ei välttämättä ole ehtinyt aurata teitä ennen matkalle lähtöä.
Kesäkeleillä kuljettaja saa anteeksi monia tekemiään virheitä, kun taas liukkaalla talvitiellä kuljettajan virhearviot kostautuvat heti. Talviajossa esimerkiksi jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti eikä hyvilläkään talvirenkailla saada aikaan kesäkelin pitoa.
Lapin talviajossa fiksu kuski pitää kunnollista turvaväliä ja säätelee ajonopeutta järkevästi. Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan ajoneuvoon johtaa helposti peräänajoon, ja ajoneuvo voi myös ajautua tuhoisin seurauksen vastaantulijoiden kaistalle.
Lapissa on turvallista ajaa, kun noudattaa ainakin näitä vinkkejä:
- Huolehdi että autossasi on hyvät talvirenkaat. Pääteillä pärjää kitkoillakin, mutta jos liikut niiden ulkopuolella, nastarenkaat parantavat ajoturvallisuutta.
- Tankkaa auto ajoissa ja tarkista akku. Mitä pohjoisemmaksi ja syrjemmäksi olet matkalla, sitä harvemmassa ovat bensa-asemat ja sähköautojen latauspisteet. Lapissa etäisyydet ovat pitkät ja asutus harvaa. Muista myös mahdollinen talvidiesel jo etelässä – ja auton lämmittimen johto!
- Varaudu nopeisiin säävaihteluihin ja sovita ajonopeus sään mukaiseksi. Sää ja sen myötä ajokelit voivat muuttua pohjoisessa nopeasti: pluskeli voi vaihtua kovaan pakkaseen päivän aikana, jolloin musta jää voi yllättää kaarteessa. Tiet ovat pimeitä, tievaloja on vain kyläkeskuksissa.
- Varo poroja ja hirviä. Suhtaudu poro- ja hirvivaroitusmerkkeihin vakavasti. Hiljennä ajonopeutta ja lisää turvaväliä. Jos tien reunoilla näkyy poron jälkiä, varaudu äkkipysähdyksiin. Älä aja väsyneenä, jotta valppautesi säilyy!
- Unohda kiire ja muista turvavälit. Lapin teillä on monenlaista liikkujaa, osa tottumattomiakin talviliikenteessä. Varsinkin loma-aikoina kannattaa varautua ruuhkiin ja yllättäviin tilanteisiin. Kerro etelän turvaväli kolmella.
- Pukeudu lämpimästi ja pidä autossa mukana eväitä, lisävaatteita, heijastinliivejä tai heijastimia ja taskulamppua. Mahdollisen haaverin sattuessa on tärkeää, että sinä ja ajoneuvosi erotutte tien laidassa apua odottaessanne.
Saamelaismuseo ja luontokeskus Siida on suosittu vierailukohde suomalaisille varsinkin loma-aikoina. Yli puolet vierailijoista saapuu Inariin kuitenkin ulkomailta ympäri vuoden. Moni vieras kysyy neuvoja talviajoon liittyvissä asioissa.
Lappi vetää matkailijoita ja teiden turvallisuus on yksi alueen matkailuelinkeinon elinehdoista. Reilun vuoden aikana pelkästään uusitussa Siidassa on käynyt yli 100 000 näyttelyvierasta. Inariin onkin helppo ajaa koko Suomen läpi kulkevaa Nelostietä. Kirkonkylältä löytyy autoilijalle kaikki tarvittavat palvelut, nyt myös useampi sähköautojen latauspiste.
Tervetuloa Inariin! Bures boahtin Anárii!
Lisää infrateemaisia blogikirjoituksia löydät INFRA ry:n omasta blogista. INFRAn blogin päivittäminen päättyi kesällä 2024, minkä jälkeen kirjoitukset julkaistaan ainoastaan osana Rakennusteollisuus RT:n blogia.
Kirjoita kommentti