Helsinkiin suunnitteilla oleva Guggenheim-museo toisi Taloustutkimuksen arvion mukaan 130 000 uutta matkailijaa vuodessa. Uusi museo nostaisi Suomen tunnettuutta matkailumaana ja selvitysten mukaan lisäisi erityisesti kansainvälisten matkailijoiden yöpymisiä seudulla. Matkailutoiminnan lisäksi hankkeella olisi merkittäviä vaikutuksia alueen investoinneille ja työllisyydelle.
Arvio museohankkeen rakentamiskustannuksista on 130 miljoonaa euroa. Kun yhdellä talonrakentamiseen sijoitetulla miljoonalla työllistyy vuodeksi 15 henkilöä, museon rakentamisvaihe työllistäisi kokonaisuudessaan vajaat 2 000 henkeä vuoden ajaksi. Lisäksi valtionkassaan ropisee verotuloja kolmanneksen verran hankkeen kokonaiskustannuksista.
Hankkeen toteuttamisen aikaansaamat kerrannaisvaikutukset ovat kuitenkin kertaluokaltaan selvästi itse rakentamisvaihetta suuremmat. Paraikaa näemme ennennäkemättömän suuria hotelli-investointeja Helsingin seudulla, jotka vastaavat kasvavaan matkailijoiden virtaan. Käynnissä olevia hankkeita on tälläkin hetkellä 600–700 miljoonan euron edestä, joiden työllisyysvaikutukset nousevat noin 10 000 henkilötyövuoteen. Guggenheim-museon toteutumisen varmistuminen todennäköisesti kiihdyttäisi matkailuinvestointeja entisestään.
Pääkaupunkiseudun nykyinen imu näkyy muun muassa siinä, että seudun osuus koko maan talonrakentamisesta on jo lähes puolet. On selvää, että Guggenheim-hankkeen toteutuminen pitäisi pitkään rakentamista yllä, mikä heijastuisi myönteisesti yleiseen talouskehitykseen. Museon turistivirrat toisivat myös lisää käyttäjiä ja siten maksajia joukkoliikennejärjestelmille, joita tarvitaan palvelemaan seudulla asuvien liikkumistarpeita.
Guggenheim-museota vastaavaa ja yhtä vetovoimaista hanketta ei Suomessa ole käytännössä aiemmin toteutettu. Olisi korkea aika tarttua tilaisuuteen ja rakentaa Suomen mainetta matkailumaana, mikä houkuttelisi myös lisää investointeja Suomeen.
Kim Kaskiaro
Rakennusteollisuus RT
talonrakennuksen toimialajohtaja
Guggenheimin museon rakentaminen on kuin housuihin kuseminen, hetken lämmittää, sitten tulee vilu ja kelju olo. Ylläpitokulut kaatuvat julkiselle puolelle, eli veronmaksajien piikkiin. JOS museo olisi kannattava business, Guggenheim maksaisi tontista käyvän hinnan, rakentaisi museon ja pitäisi sitä yllä OMILLA RAHOILLAAN. Rakentaisi vielä voitoilla lisää Guggenheimeja ympäri maailmaa. Mutta, ei taida olla hyvä bisnes, kun ei toteudu kuin muiden rahoilla. Berliinissäkin lopetti, kun ei enää saanut riittävästi tukea. I rest my case.
Sanoisin, että kun katsoo, ketkä ovat tilanneet Taloustutkimuksen raportin, niin mieleen tulee ensimmäisenä Tuppurainen Tappuraisen takuumiehenä.