Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyhteyksiä länteen ja maailmalle 

Elinkeinoelämän mukaan Itämeren haavoittuvuudet edellyttävät uusia logistiikkareittejä Suomesta Eurooppaan ja maailmalle. Vaihtoehtojen selvitys halutaan alulle jo tällä hallituskaudella. Erityisesti yritykset kaipaavat kiinteää yhteyttä Itämeren kautta länteen.

”Maamme länsi-integraatio koskee myös liikennettä: tarvitsemme vahvemmat liikenneyhteydet muualle Eurooppaan ja maailmalle, jotta talous voi kasvaa ja ulkomaankauppa menestyä. Tätä edellyttää myös turvallisuustilanteen heikentyminen, mikä on jo konkretisoitunut Itämeren toistuvissa tuhotöissä. Siksi on tärkeää, että Nato-kumppanuuksiin rakentuu nyt vahva liikenneulottuvuus”, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toteaa EK:n tiedotteessa. 

Häkämies tähdentää, että uusien ulkomaanyhteyksien vaihtoehtojen selvittäminen on nostettava liikennepolitiikan ykkösagendalle.  

”On varauduttava siihen, että edessämme on yli hallituskausien jatkuva infrahankkeiden urakka, joka jatkuu vaiheittaisesti 2040- ja 2050-luvuille asti. Kokonaisuudessa on huomioitava myös satamien ja muun kotimaan liikenneinfran tarpeet.” 

Logistinen pussinperä auki 

EK, Palta ja RT julkaisivat 6. helmikuuta raportin liikenneyhteyksistä, joiden selvittämistä suomalainen yrityskenttä erityisesti peräänkuuluttaa. 

Kärjessä on kiinteä liikenneyhteys Itämeren kautta, ja siihen liittyen kolmen vaihtoehdon analysointi:   

  • Helsinki–Tukholma (silta/tunneli) 
  • Vaasa–Uumaja (silta/tunneli)  
  • Helsinki–Tallinna (tunneli).  

Yhteyden osalta tulisi selvittää kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioida EU:n tahtotila yhdistää pääkaupungit suurnopeusjunin. 

Raportti listaa selvitettäviksi asiaksi myös EU-raideleveyden Haaparannasta Ouluun, Raaheen ja Rovaniemelle, meriliikenteen turvallisuusuhkiin varautumisen sekä lentoliikenteen kilpailukyvyn parantamisen.  

Selvityksillä tulisi löytää kestäviä ratkaisuja Suomen isoon haavoittuvuuteen. ”Olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin”, EK muistuttaa tiedotteessaan.  

EK:n, Paltan ja RT:n toimeksiannosta raportin aiheesta laati Destia.  

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä