Logistiikka-alan tänään julkistettu tukipaketti jätti rannalle kevyttä polttoöljyä eli löpöä käyttävän infra- ja konetyöalan. Löpön keskihinta on noussut vuodessa 115 prosenttia. Jatkovalmistelussa on tärkeää käsitellä laajemmin polttonesteiden rajusta hinnannoususta kärsivää elinkeinoelämää, INFRA ry vaatii. Infra-ala on esittänyt löpön väliaikaista veroalea akuutin kriisitilanteen ratkaisuksi.
Valtioneuvosto tiedotti tänään varautumisen ministerityöryhmän päätöksistä logistiikka-alan toimintaedellytysten varmistamiseksi. Kuljetusalan tukemiseksi varataan päätöksen mukaan yhteensä korkeintaan 75 miljoonaa euroa. Hallitus valmistelee myös muun muassa alan vihreän siirtymän edistämiseksi 20 miljoonan euron tukikokonaisuuden.
Kriisiajan paineessa ministerityöryhmän päätökset jäivät tällä kertaa turhan yksipuolisiksi, INFRA ry:ssä todetaan.
”Nyt päätetyn paketin lisäksi jatkossa on tärkeää käsitellä myös muun polttonesteiden hinnannoususta kärsivän elinkeinoelämän tilannetta. Tänään julkistetut päätökset kohdistuvat vain dieseliä käyttäviin logistiikka-alan yrityksiin. Ulkopuolelle jäi kevyttä polttoöljyä eli löpöä käyttävä infra- ja konetyöala”, toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.
Työkonealan yritykset ovat kärsineet alalla käytetyn kevyen polttoöljyn rajusta hinnannoususta. Tilastokeskuksen tietojen mukaan kevyen polttoöljyn keskihinta on noussut 115 prosenttia maaliskuusta 2021 maaliskuuhun 2022. Dieselin keskihinta on noussut samaan aikaan 55 prosenttia.
”Varautumisen ministeriryhmän on jatkovalmistelussa huomioitava myös huoltovarmuuskriittisen työkonealan tilanne. Ratkaisu olisi yritystoiminnassa käytettävän löpön määräaikainen veronalennus EU-minimiin.”
Infra-ala vastaa liikenneväylien hoidosta, talven jäljiltä paljastuvien routavaurioiden korjauksista ja päällystystöistä. Yritykset ovat mukana myös vesi- ja jätehuollossa sekä tehtaiden ja kaivosten materiaalilogistisissa prosesseissa. Löpö on laajasti käytössä myös maa- ja metsätaloudessa. Sen hinnannousu koskettaa yli 100 000:tta konealaan liittyvää työpaikkaa ja vaikuttaa suoraan myös tiestön turvallisuuteen.
”Tiekuljetuksista ja vientiteollisuudesta vahvasti riippuvaisella Suomella ei ole varaa ajaa alas tämänkaltaisista tehtävistä vastaavia yrityksiä”, Syrjö toteaa.
LISÄTIEDOT:
Paavo Syrjö, toimitusjohtaja, INFRA ry
etunimi.sukunimi(at)infra.fi, puh. 040 560 1803
Valtioneuvoston tiedote 1.4.2022