Rakennusalan maine lähti nousuun notkahduksen jälkeen – ESG-tekijät nousun veturina

Reputation and Trust Analyticsin (aiemmin T-Media) toteuttama rakennus- ja suunnittelualan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus paljastaa, että rakennusalan kokonaismaine on lähtenyt nousuun viime vuoden rajun notkahduksen jälkeen. Nousun veturina toimivat yritysten toiminnan vastuullisuudesta kertovat ESG-tekijät.

Rakennus- ja suunnittelualan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksessa selvitettiin edellä mainittujen alojen ja niillä toimivien organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa. Tutkimus tehtiin huhti–toukokuussa 2025, ja kysymyksiin vastasi yhteensä 5 469 suomalaista.

Vuoden 2025 tutkimuksesta käy ilmi, että rakennusalan yleinen kokonaismaine on kääntynyt nousuun edellisvuoden notkahduksen jälkeen. Vuonna 2023 alan maineluku oli 2,93, ja vuonna 2024 se oli 2,84. Tämän vuoden maineluku on 2,92; rakennusalan kokonaismaine on siis noussut lähes samalle tasolle, jolla se oli vuonna 2023.

Taulukko: Rakennusalan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus. Alan yleisen kokonaismaineen kehitys vuosina 2017–2025.

Vaikka rakennusalan kokonaismaine jää edelleen heikolle tasolle, se on jo lähellä kohtalaisen tuloksen rajaa, joka on Reputation and Trust Analyticsin viisiportaisessa Luottamus&Maine-tutkimusmallissa 3,00.

”Rakennusalan maine on noussut tasaisesti koko mittaushistoriansa ajan, vuodesta 2017 lähtien, kunnes vuonna 2024 tapahtui melkoinen notkahdus. Erityisen raju lasku nähtiin talous-dimensiossa, jossa maine putosi vuonna 2023 mitatulta kohtalaiselta tasolta, 3,19:stä, heikolle tasolle, 2,68:aan”, kertoo Reputation and Trust Analyticsin Senior Advisor Andrei Sergejeff.

”Tänä vuonna talouden maineluku nousi 2,77:ään. Jos talousmaine olisi palannut entiselle tasolleen tai lähelle sitä, olisi alan kokonaismainekin noussut selvästi enemmän. Nyt kokonaismaineen nousua selittävät niin kutsutut ESG-tekijät, jotka kertovat ympäristö-, sosiaalisesta ja hallinnollisesta vastuullisuudesta”, Sergejeff sanoo.

”Rakennusalaa viime vuosina koetellut suhdannekriisi kolhaisi ymmärrettävästi kovaa etenkin talouteen liittyviä mielikuvia. ESG-tekijöiden osalta on ilahduttavaa nähdä, kuinka alalla tehty pitkäjänteinen vastuullisuustyö ja siitä kertova viestintä alkavat vähitellen kantaa hedelmää”, toteaa Rakennusteollisuus RT:n viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Merja Vuoripuro.

Hallinto-, työpaikka- ja vastuullisuusosa-alueiden maine on kohonnut rakennusalalla suhteellisen tasaisesti koko mittaushistorian ajan. Työpaikka-dimensio pysyi vuodesta 2024 vuoteen 2025 samalla tasolla, hallinto- ja vastuullisuustulokset jatkoivat nousuaan.

Vuorovaikutuksen mainearvosana nousi viime vuoden 2,85:stä nyt 2,94:ään.

”Kyseisten maineen osa-alueiden tulokset kertovat siitä, että suomalaiset näkevät avoimuuden, läpinäkyvyyden ja oikein toimimisen kehittyneen rakennusalalla myönteiseen suuntaan. Vaikka nämäkin ulottuvuudet jäävät vielä heikolle tasolle, noususuuntaus on ollut johdonmukaista, mikä kertoo pitkäjänteisestä työstä vastuullisuuden johtamisessa”, Sergejeff toteaa.

”Nyt kun rakentamisessa on hiljaista, alan yrityksillä on hyvä paikka rakentaa ESG-mielikuvia ja osallistua keskusteluun näistä teemoista. Kun rakentaminen lähtee taas vauhtiin, vastuullisimmat työnantajat herättävät kiinnostusta kaikkien sidosryhmien, myös potentiaalisten työntekijöiden, keskuudessa”, Sergejeff arvioi.

Yksittäisten yritysten maine kokonaismainetta korkeammalla

Vaikka rakennusalan kokonaismaine jää vielä heikolle tasolle, ovat hyvämaineisimmat rakennusalan yritykset Suomessa jo lähellä hyvän maineen rajaa, 3,50:tä.

”Kaikki tutkitut yritykset ovat kohtalaisen maineen alueella; yhdenkään maineluku ei ole yhtä alhainen kuin koko alan yleisesti. Ja kun mielikuvat toimialan yritysten taloudesta saadaan palaamaan kohtalaiselle tasolle, kohoaa myös toimialan yleinen maine – edellyttäen, että positiivinen kehitys ESG-mielikuvissa ja muilla maineen osa-alueilla jatkuu”, Andrei Sergejeff toteaa.  

Näin tutkittiin

Rakennus- ja suunnittelualan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen alan yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 4.4.–6.5.2025.

Organisaatioita arvioitiin Reputation and Trust Analyticsin (entinen T-Media) Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).

Tutkimukseen osallistui 5 469 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja

Andrei Sergejeff, Reputation and Trust Analytics, Senior Advisor, andrei.sergejeff@reptrust.com, p. 050 303 0204

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä
Rakennusteollisuus RT
Yksityisyyden yleiskatsaus

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida asetuksiasi alla.