Infra-alan vetovoimaa on vaikea vastustaa − Mauritz Knuts palaa juurilleen INFRA Pohjanmaan toiminnanjohtajana

Mauritz Knuts, 39, on INFRAn Pohjanmaan piirin uusi toiminnanjohtaja. Hän siirtyy INFRAlle Vaasanseudun Kehitys Oy Vasekista.

INFRA Pohjanmaan jäsenet saavat palvelukseensa hyvin ystävällisen ja kohteliaan osaajan, joka vastaa tyhmiinkin kysymyksiin kärsivällisesti ja hymyn hellittämättä. Kuten uteluun etunimen ääntämysasusta [Mauritz] tai lempinimistä (mm. Masse).

Palvelu luontuu sutjakasti niin ruotsiksi kuin suomeksikin.

Knutsille yritystoiminnan edistäminen ja helpottaminen on ollut leipätyö jo pitkään. Aiemmin hän toimi Vaasan seudun kuntien omistamassa Vasekissa kestävään rakentamiseen erikoistuneena projektipäällikkönä. Vasek tarjoaa seudullista elinkeinoneuvontaa ja toimialakohtaisia yrityspalveluja sekä vetää niihin liittyviä kehityshankkeita.

Kokemusta yhteistyöstä INFRAn kanssa on kertynyt Vasekin lisäksi aiemmistakin työpaikoista.

”INFRA on aina ollut hyvä yhteistyökumppani, minulla on siitä hyvä mielikuva. Sain myös palata omalle alalle, sillä insinöörikoulutuksessani suuntauduin yhdyskuntatekniikkaan. Valmistuttuani työskentelin suunnittelijana muun muassa Tieliikelaitoksella, Destialla, Talentekissa ja Rambollilla.”

Erikoisosalana kestävä rakentaminen

Työ elinkeinoelämän hyväksi jatkuu uusissa puitteissa, ja odotukset ovat korkealla: ”Haluan olla mukana kehittämässä alaa ja auttaa jäsenyrityksiä tämän ajan haasteiden kanssa. Paljon muutoksia tapahtuu ja haasteita riittää − paljon uusia, mutta myös vanhoja. Jäsenten auttaminen on ehkä se mitä odotan eniten.”

Kymmenen vuotta Vasekissa elinkeinoelämän kehittämisen ja rakennusalan yritysten neuvonnan parissa antaa erinomaiset lähtökohdat onnistua uudessa työroolissa INFRAlla.

”Työn kautta on tullut opittua todella paljon sellaista, mikä voisi olla hyödyllistä infra-alan yrityksille sekä alalle kokonaisuudessaan. Eniten tein töitä kestävän kehityksen parissa, joten sieltä löytyykin ehkä se suurin erikoisosaaminen.”

Perheaikaa meren äärellä

Knuts syntyi Kristiinankaupungissa, mutta vietti osan lapsuudestaan Uumajassa. Opinnot vetivät Vaasaan, jonne nuori mies päätti jäädä.

”Luulen että olisi vaikeaa asua muualla kuin meren tai muun ison vesistön äärellä. Rannikkoseutu on aina ollut myös vientiseutua, ja kansainvälisyys on läsnä arjessa, joten sekin on selkärangassa.”

Vuosien saatossa Mauritz on ollut paljon kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia, mutta nyt perheaika on prioriteettilistan ykkösenä. Harrastuksista ovat jääneet ne, joita voi perheenkin kanssa harrastaa.

”Luen paljon kirjoja. Ne ovat hyvä tapa rentoutua, ja kirjan voi aina laittaa pois, jos perhe kaipaa huomiota. Lastenkin kanssa olemme aina lukeneet paljon. Perheen kanssa käydään myös luontopoluilla − seudulta löytyy niitä todella paljon ja luonto on hieno. Itse pelaan mielelläni koripalloa, mutta lasten kanssa kokeillaan kaikenlaisia liikuntamuotoja. Lauta- ja videopelit ovat myös erittäin suosittu ajanviete meillä.”