Vaikuttavuudeltaan yli 100 miljoonan euron toimenpiteitä pidetään kansantaloudellisesti merkittävinä. Kiinteistö- ja rakentamisalan yhteisen #kynätpois-haastekampanjan mukaan ala voisi säästää vuosittain yli 300 miljoonaa euroa allekirjoittamalla asiakirjat sähköisesti. Summa vastaa noin 50 % toimialan vuosittaisesta TKI-budjetista.
Haastekampanjan konservatiivisimmankin arvion mukaan rakentamisen toimialalla ja rakennustuoteteollisuudessa mahdolliset säästöt olisivat yli 160 miljoonan euroa, 3 miljoonan työtuntia ja 9 miljoonaa paperiarkkia. Useat yrityksen, mukaan lukien esimerkiksi YIT ja Saint-Gobain, ottivat haasteen innolla vastaan.
“Koronaepidemian takia kokoukset siirtyivät Teamsiin, pöytäkirjojen allekirjoitus onnistuu sähköisesti erinomaisesti” perusteltiin Oma Rakennus Oy:n kampanjaan osallistumista.
Myös Rakennusteollisuus RT:llä digitaalinen allekirjoitus on otettu tyytyväisenä vastaan.
”Digitaalinen allekirjoitus on merkittävä osa koko rakennushankkeen kattavaa digitalisointia, jossa parhaillaan edistämme myös muun muassa digitaalista luovutusta sekä tuotetietopankkia”, toteaa Talonrakennusteollisuuden johtaja Jukka Pekkanen. Hän muistuttaa myös, että sähköinen allekirjoittaminen on erittäin helppo tapa sujuvoittaa ja nopeuttaa yhteistyötä rakennushankkeen kaikkien osapuolten kesken.
Haastekampanja kannusti koko kiinteistö- ja rakentamisalaa tehostamaan toimintaansa siirtymällä sähköiseen allekirjoittamiseen. Haasteessa haluttiin tuoda esiin organisaatiokohtaisia taloudellisia ja ajallisia säästöjä sekä positiivisia ympäristövaikutuksia. Kampanjan päätteeksi KPMG selvitti toimenpiteen kansallisen vaikuttavuuden.
Kampanjassa lanseerattiin myös asuntolainalaskurista innoituksensa saanut helppokäyttöinen laskuri. Sen avulla jokainen organisaatio pystyy laskemaan sähköisen allekirjoittamisen hyödyt omalta osaltaan. Laskuri löytyy osoitteesta kynatpois.fi.
Kynätpois-haasteen mahdollistivat Rakennusteollisuus RT, RAKLI, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Isännöintiliitto, Kiinteistötyönantajat, Kiinteistövälitysalan keskusliitto KVKL, Rakennustietosäätiö RTS, Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ja Kiinteistöliitto. Kampanjan valmistelun tilasi ympäristöministeriö ja se on saanut myös tukea myös Kiinteistöalan koulutussäätiöltä. Haastekampanjan toteutti KIRAHub. Kumppanina kampanjassa toimi Vastuu Group Oy:n SignSpace.