Lokakuun alussa starttaa somehaastekampanja, johon voi osallistua kuka tahansa rakennusalalla työskentelevä tai muuten kädentaidoistaan ylpeä suomalainen. #Pientäprojektia-kampanjan järjestävät Rakennusteollisuus RT jäsenyrityksineen yhteistyössä rakennusalan henkilöjärjestöjen kanssa. Mukana ovat Rakennusliitto, Pro, RKL, RIA, RIL ja SAFA jäsenineen. Tavoitteena on innostaa ihmisiä viestimään omista hankkeistaan ja nostaa esiin kadonneeksi väitetty ammattiylpeys.
Rakennusalalla on lukuisia ammattilaisia, jotka tekevät työtään kovalla ammattitaidolla ja tinkimättömällä asenteella. Hankkeiden vaatimaa monipuolista osaamista ja huipputason projektinhallintaa ei vain yleensä huomata ennen kuin jokin menee pieleen. Julkisuudessa ruoditut ja usein paisutellutkin epäonnistumiset mustaavat alan mainetta ja monen mielen.
Somekampanja nostaa parrasvaloihin onnistumiset ja tekijät niiden takana. Idea on yksinkertainen: haastetaan niin rakennusalan ihmiset kuin kotien kädentaitajatkin jakamaan työn alla olevia projektejaan ja viestimään niistä omille verkostoilleen sosiaalisen median kanavissa. Lähtökohtana on ajatus, että jokainen suomalainen on rakentaja ja jokainen rakentaja voi olla somettaja.
Siinä missä kotona väkerretään kesämökin terassia tai linnunpönttöä, ammattirakentajat suunnittelevat ja toteuttavat muun muassa huikeita siltoja tai tornitaloja. Kutsumalla kampanjaan mukaan myös tee se itse -rakentajat herätellään suuren yleisön kiinnostusta – toisilla ”pienet projektit” vain ovat vähän suurempia kuin toisilla. Yhteistä on tekemisen ilo ja ylpeys omasta kädenjäljestä.
Pikaohjeet osallistumiseen
Kampanjaan osallistuminen on helppoa. Tarvitaan vain omassa käytössä oleva sometili ja älypuhelin. Mukaan voi lähteä nappaamalla tekeillä olevasta hommasta kuvan tai lyhyen videopätkän ja kertomalla siitä lyhyesti.
Kampanjan somekanavia ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Jokainen voi käyttää sitä, mikä itselle on luontevinta ja missä on muutenkin läsnä. Kukin voi tehdä myös postauksen omalla tyylillään – saa olla vähän kieli poskessakin, kunhan julkaisusta välittyy hyvä fiilis.
Julkaisuun tulee lisätä kampanjatunnus #pientäprojektia ja Facebookissa merkintä @pientaprojektia. Kaikki julkiset postaukset nousevat näkyviin myös kampanjasivulle netissä osoitteessa pientäprojektia.fi ja osallistuvat lahjakorttien arvontaan. Kampanjasivulle ohjataan kävijöitä lisäksi somemainonnan avulla, jotta pienet projektit leviävät mahdollisimman laajalle.
Työmailla ja työpaikoilla kuvattaessa tulee luonnollisesti huolehtia, ettei kuvattaessa synny vaaratilanteita eikä kuvissa esiinny työturvallisuuspuutteita. Mikäli työmaalla on esimerkiksi tilaajan asettama kuvauskielto tai muita rajoituksia kuvaamiseen, niitä tulee ehdottomasti kunnioittaa. Ja jos kuvissa näkyy muita henkilöitä, kuvan postaamiseen tulee kysyä näiltä lupa.
Ja koska kyseessä on haastekampanja, samalla voi haastaa mukaan yhden tai useamman työkaverinsa tai tuttunsa jakamaan oman pienen projektinsa (mukaan @henkilönsometunniste). Kannattaa myös seurata, tykätä ja jakaa myös muiden julkaisuja, niin hyvä lähtee kiertämään!
Tarkemmat osallistumisohjeet löytyvät liitteestä ja kampanjasivulta.
Lisätietoja: Merja Vuoripuro, viestintäjohtaja, Rakennusteollisuus RT, puh. 040 587 2642