Nopeusrajoitusten alentaminen toimenpiteenä ei saisi korvata rakenteellisia ratkaisuja vaan se pitäisi nähdä yhtenä askeleena kohti pääteiden rakenteellisen tason nostoa.
VÄYLÄ/4030/07.02.03/2024
Lausunto 14.6.2024
- Millaisia vaikutuksia arvioitte suunnitelluilla maanteiden nopeusrajoitusten muutoksilla olevan
toimintaanne (aikataulut, matka-ajat, koettu turvallisuus ja saavutettavuus, kävelyn ja pyöräliikenteen
turvallisuus jne.)?
Ajatus Ruotsin mallista eli ajosuuntien erottaminen toisistaan rakenteellisesti teillä, joiden
nopeusrajoitus on vähintään 100 km/h , on kannatettava ja Suomen tulisi pyrkiä kohti tätä
tavoitetta. Liikenneturvallisuuden parantumisen lisäksi liikkuminen tehostuisi ja yhteiskuntana
saisimme merkittäviä säästöjä. Nopeusrajoitusten alentaminen toimenpiteenä ei saisi korvata
rakenteellisia ratkaisuja vaan se pitäisi nähdä yhtenä askeleena kohti pääteiden rakenteellisen tason
nostoa. Ajosuuntien erottamisen lisäksi kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta ja liikkumisen
sujuvuutta lisäisi myös pientareiden riittävä leveys ja päällystäminen.
Kategorisen nopeuden alentamisen sijaan pitäisi tehdä suunnitelma nyt esille nousseiden
merkittävimpien päätiekohteiden korjaamisesta vastaamaan niiden nykyisen nopeusrajoituksen
tasoa. - Mitä mieltä olette liikenneturvallisuuden parantamisesta nopeusrajoituksia muuttamalla? Millaisia
muita keinoja ehdottaisitte ajatellen myös rajallisia rahallisia resursseja väyläverkon kehittämiseen?
Liikenneturvallisuuden parantaminen joissakin kohteissa nopeusrajoitusta alentamalla on
perusteltua. Kategorinen rajoituksen alentaminen tiettyyn liikennemäärään ja tien leveyteen
sidottuna ei ole toimiva ratkaisu, joka voitaisiin ottaa käyttöön koko Suomessa. Erityisesti Lapissa
tämä voi aiheuttaa ongelmia ja johtaa tahattomiinkin ylinopeuksiin. Kokonaisliikennemäärän lisäksi
olisi arviointia tehtäessä hyvä ottaa huomioon myös tieosuuksien raskaan liikenteen määrä. - Miten maanteiden nopeusrajoitukset tukevat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman
asettamia tavoitteita ja alueenne liikennejärjestelmän kehittämisen suunnitelmia?
Suunnitelluilla toimenpiteillä on vaikutusta Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteista erityisesti
alueiden saavutettavuus ja tehokkuus tavoitteisiin. Tehokkuustavoitteen osalta on kirjattu, että
nykyisen liikenneverkon hyödyntäminen maksimoidaan ja puutteiden korjaamiseksi
toteutetaan tehokkaimpia ja vaikuttavimpia toimenpiteitä. Nopeusrajoitusjärjestelmän
muuttaminen ei ehkä kuitenkaan ole tällainen vaan nyt tarvittaisiin rakenteellisia ratkaisuja