Rakennusalalla on yleistymässä markkinavuoropuhelu rakennuttajien eli urakoiden tilaajien ja rakentajien kesken.

”Minua ihmetyttää, että avointa markkinavuoropuhelua käytetään Suomessa rakennusalalla ja ehkä muillakin toimialoilla yhä melko vähän, vaikka se on laillista ja hyödyttää markkinoiden kaikkia osapuolia eli tilaajia sekä tarjoajia. Suomessa ei markkinavuoropuhelulla ole vielä pitkiä perinteitä ja suhtautuminen laajaan avoimeen tilaajien sekä tarjoajien tiedonvaihtoon on turhan jäykkää”, toteaa Talonrakennusteollisuus Itä-Suomen piirin aluepäällikkö Kimmo Anttonen.
Hänen mukaansa rakennusurakoiden tilaajat ja tarjoajat pystyvät markkinavuoropuhelussa selvittämään kyseisestä kohteesta muun muassa sen sisältöä, aikataulua, urakkatyyppejä, maksuehtoja sekä erityisominaisuuksia jo ennen varsinaista tarjouskierrosta ja vaihtamaan siitä näkemyksiä. Se voi antaa hyvää ennakkotietoa markkinoiden kyvystä vastata hankinnan ehtoihin, jotta aitoa kilpailua syntyy hanketoteutuksiin.
”Monesti tarjouspyyntöihin tulee liian vähän varteenotettavia vastauksia, mutta markkinavuoropuhelu voi poikia niitä lisää, nostaa tarjousten laatua ja säästää uusilta kierroksilta. Kyseessä on laillinen työkalu yhteistyölle osapuolten kesken. Avoimella markkinavuoropuhelulla voidaan myös torjua terveelle kilpailulle haitallista, jopa korruptiomaista ”hyvä veli” -toimintaa. Markkinavuoropuhelua voidaan nykyisillä tietoliikenneyhteyksillä käydä helposti Teamsilla tapaamistilaisuuksien vaihtoehtona”, muistuttaa Anttonen.
Niiralan Kulmalla hyviä kokemuksia…
Kuopion kaupungin vuokrataloyhtiö Niiralan Kulma Oy:n toimitusjohtaja Kari Keränen pitää markkinavuoropuhelua hyvänä tapana saada hankkeissa yhteistä näkemystä rakennuttajien ja urakoitsijoiden välille.
”Olosuhteet ja tilanteet erilaisissa suhdanteissa sekä markkinatilanteissa muuttuvat, joten sama toimintatapa ei välttämättä toimi aina. Siksi meidän rakennuttajien kannattaa kuunnella toteuttajia parhaan yhteisen lopputuloksen saamiseksi. Markkinavuoropuhelun järjestäminen etänäkään ei ole nykyvälineillä vaikeaa, mutta välillä on hyvä tavata ”nokakkain”.”
Niiralan Kulman kiinteistöjohtaja Olli Kurosen mukaan markkinavuoropuhelulle on ilman muuta tarvetta ja kokemukset siitä ovat hyviä. Tilaisuuksissa ilmenee usein uusia ja varteenotettavia näkökulmia. Ongelmakohtiakin on niissä paljastunut, mikä on hyödyllistä myöhempien epäselvyyksien ja ikävyyksien välttämisessä.
”Tällaista yhteydenpitoa on tehty eri muodoissa urakoitsijoiden kanssa vuosikymmeniä eri nimikkeillä. Olemme pyrkineet tiedottamaan rakentajille ennakkoon tulevista suuremmista hankkeistamme. Vuoropuhelu on viime aikoina yleistynyt ja laajentunut. Avoin verkostoituminen tukee markkinataloutta eikä ole pois keneltäkään. Rakentajatkin vaikuttavat olevan siihen tyytyväisiä. Pystymme esimerkiksi perustelemaan ja valaisemaan heille hankkeiden erityiskohtia.”
”Pyrimme saamaan myös suunnittelijat keskustelu- ja informointitilaisuuksiin, jotta niistä tulee tarpeeksi laaja-alaisia. Toivon, että rakentajilla riittää kiinnostusta yhteydenpitoon markkina- ja työtilanteesta riippumatta. Meille tilaajille on tärkeää, ettei mikään potentiaalinen taho jää tarjouskierrosten ulkopuolelle ja että saamme mahdollisimman laadukkaita tarjouksia.”
…kuten myös Senaatti-kiinteistöillä
Valtion Senaatti-kiinteistöjen Itä-Suomen aluejohtaja Pasi Haataja näkee markkinavuoropuhelun tärkeänä ja hyödyllisenä kaikille osapuolille.
”Senaatti-kiinteistöt on harrastanut markkinavuoropuhelua rakentajien kanssa lisääntyvästi. Haluamme aidosti kuulla rakentajien ennakkokäsityksiä vireille lähtevistä hankkeistamme ja selostaa omia tarpeitamme ja näkemyksiämme. Uskon, että näin saamme enemmän ja parempia urakkatarjouksia. Tarjouspyyntöjämme on joskus pidetty hieman vaikeaselkoisina, mutta siihenkin vuoropuhelukäytäntö tuo selkeyttä ja ymmärrettävyyttä. Palaute on ollut urakoitsijoilta positiivista.”

”Markkinavuoropuhelu vie aikaa etenkin jatkuvana prosessina, mutta se voidaan tehdä tehokkaasti ja tasapuolisesti nykyisillä tietoliikenneyhteyksillä. Uskon ajankäytön panostusten tulevan korkoineen takaisin hankkeita käynnistettäessä ja niiden edetessä.”
Rakennusliikekin myönteinen yhteydenpidolle
Rakennusliike Konttinen Oy:n toimitusjohtaja Janne Pääkkönen ja työpäällikkö Erkki Hakkarainen ovat rakennuttajien kanssa samoilla linjoilla markkinavuoropuhelun hyödyllisyydestä kaikille osapuolille, olipa alalla millainen suhdannetilanne tahansa. Avoin markkinavuoropuhelu on heidän mukaansa hyvä käytäntö myös urakkamuodosta riippumatta eikä ole väliä, onko hanke vasta käynnistymässä vai onko se jo suunnitteluvaiheessa. Hyödyllisintä vuoropuhelu on, kun siihen ryhdytään hyvissä ajoin ennen virallisia tarjouskierroksia.
”Tilaajien eli rakennuttajien kannattaa luodata rakentamisen markkinatilannetta tarjouspyyntöjä varten. Rakentajien on hyvä saada ennakkotietoa tulossa olevista suuremmista hankkeista sekä niiden tarjouslaskentaan vaikuttavista keskeisistä tekijöistä samalla viivalla kilpailijoiden kanssa. Se on monenkeskistä ja reilua meininkiä kaikille.”
”Markkinavuoropuhelulla voidaan vähentää rakentajien tarjousriskejä ja niiden vaikutuksia hinnoitteluun. Toisaalta rakennuttajat voivat saada yhteismitallisempia tarjouksia ja hyödyllistä palautetta jo ennen tarjouskierroksia”, toteavat Pääkkönen ja Hakkarainen.
He kannattavat myös jatkuvan vuoropuhelun käymistä tilaajien ja rakentajien kesken – olipa se säännöllisempää live-tapaamista tai yhteydenpitoa vaikkapa tietoverkossa. Kaksikko muistuttaa, ettei asia ole uusi, mutta siitä voisi tulla vielä yleisempi käytäntö.
Teksti: Ilpo Lommi