Rataverkolla piisaa korjattavaa, ja raitiotietkin pitäisi rakentaa. GRK:n projektipäällikkö Eija Laukkanen pohtii rataosaajien riittävyyttä.
Teksti: Anu-Liina Ginström, kuva: Eija Laukkanen
1. Rataosaamiselle on valtava kysyntä – loppuuko se kesken?
Se on vaarana. Mikään oppilaitos ei kouluta asentajia suoraan ratarakentamiseen tai -kunnossapitoon. Ammattiin ponnistetaan muiden perustutkintojen kautta työssä oppien. Kun pitkän linjan rata-ammattilaisia jää eläkkeelle ja arvokasta tietotaitoa häviää, korvaavia resursseja ei ole valmiina.
2. Mitä taitoja tarvitaan eniten?
Osaamista tarvitaan tasaisesti kaikilla sektoreilla. Itse olen havainnut haasteita löytää etenkin asentajatason tekijöitä. Turvalaiteasentajan tehtäviin saa sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon suorittaneita, jotka työn ja turvalaiteasentajan pätevyyskoulutuksen myötä oppivat ammattiin. Tilanne on heikompi radan päällysrakenteiden asennuksessa. Työnjohtotehtäviinkin on ajoittain vaikea saada pätevää henkilöstöä.
3. Miten osaajapula ratkeaa?
Tarvitaan lisää yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä: teoriaa, perusteita ja it-taitoja koulusta, käytäntöä yrityksessä. Nyt koulutus on pitkälti työantajien ja radanpidon pätevyyskoulutuksia tarjoavien koulutuslaitosten vastuulla. Infra-alan oppilaitosten koulutusohjelmissa ei juuri ratarakentamista huomioida; omaa opintosuuntaa ei ole, ja vapaavalintaiset opinnotkin ovat harvassa. Työvoimakoulutuksia työnantajan ja koulutuslaitoksen yhteistyönä ja joitakin oppisopimuskoulutussopimuksia on ollut. Muutama korkeakoulu tarjoaa rata-alan opintokokonaisuuksia. Tarjontaa tarvitaan lisää.
4. Mihin asti pätevyyskoulutus voisi paikata tilannetta?
Useat koulutuslaitokset tarjoavat radanpidon pätevyyskoulutuksia valtion rataverkon haltijan osaamis- ja pätevyysvaatimusten mukaisesti. Ne eivät ole ammattitutkintoja, vaan osoittavat vain tietyn ratatyössä tarvittavan työpätevyyden hallinnan. Jotkin pätevyydet saadaan vasta vuosien työkokemuksen jälkeen. Pätevyysvaatimuksissa on ollut havaittavissa selkeää tiukentumista; koulutukseen on vaikeampi päästä ja työkokemusta saatetaan vaatia enemmän. Tiukennuksilla varmistetaan lähtötaso kouluttautumiselle, mutta voidaan myös hankaloittaa pätevyyden saantia. Alan toiveena on myös vaihdepätevyyden palauttaminen omaksi pätevyydekseen.