Johtava asiantuntija Nina Raitanen vastaa INFRAlla asfaltti- ja kunnossapitoasioiden kehittämisestä. Vapaalla tohtori Raitasta innostaa tanssi, hevoset ja koirat.
- Tarvitsemme uusia tuotteita ja tapoja toimia, ja se edellyttää tutkimusta ja kehittämistä. Hallitus panostaa TKI-toimintaan Suomen Akatemian ja Business Finlandin kautta. Infratutkimuksen rahoitus niistä on hankalaa, kun ehtona on esimerkiksi vientipotentiaali ja kansainvälisyys. Infra on kansallista pääomaa, kehittämisvastuu on suomalaisilla. Muiden maiden tutkimus ei usein meille edes sovellu, mietitään vaikka tiestön nastarengaskulutusta. Kansallisten rahoituslähteiden pitää tarkistaa rahoitusehtojaan, jotta voimme taata turvallisen ja toimivan infran ilmastonmuutoksen kaltaisten ilmiöiden edetessä.
- Infraverkostojen omistajalla on päävastuu alan kehittämisen rahoituksesta ja etenkin tavoiteasetannasta. Voisivatko tavoitteet tulla ministeriötasolta? Miten olisi Infran korjausvelka puoliksi 2035 ja rakentaminen hiilineutraaliksi 2050? Alan toimijat ja yliopistot valjastettaisiin löytämään keinot ja luomaan TKI-hankkeet. Rahoitus tulisi valtion alalle myöntämästä 5 miljoonan euron vuotuisesta tutkimusrahoituksesta. Kun tavoite on kirkas, tutkimus saa vauhtia ja käytännön sovelluksiin edetään nopeasti.
- Yrityksillä on vastuu oman toiminnan kehittämisestä. Se tarkoittaa digitaalisuuden, turvallisuuden ja ympäristöasioiden edistämistä. Yrityksissä kehitettyjen tuotteiden tai toimintatapojen tuominen markkinoille on valitettavasti takkuista ja tyssää usein julkisiin hankintamenettelyihin, joissa on vaikeaa kilpailla innovatiivisuudella.