RT:n betonielementtien kuljetushankkeen (BETK) digitalisaatioaskeleet alkavat konkretisoitua. Tuore esimerkki löytyy Firan kerrostalotyömaalta Helsingin Pasilasta, jossa betonielementtien tuote-, valmistus- ja toimitustiedot on tallennettu niihin kiinnitettyihin RFID-tunnisteisiin. Tarvittava data on reaaliaikaisesti kaikkien osapuolten ulottuvilla ja luettavissa elementeistä vielä silloinkin, kun elementeille mietitään uusiokäyttökohteita.
Firan Hexacon-kerrostalotyömaa Pasilan Triplan kupeessa on hyvässä vauhdissa, ja tontilla on käynyt viime kuukausina tiivis rekkaralli. Näiden rekkojen joukossa työmaalle on kurvannut myös Lujabetonin elementtitoimituksia, jollaisia ei muualla Suomessa ole vielä aiemmin nähty.
Osaan seinäelementeistä on näet valettu RFID-tunnisteita, joihin on tallennettu kaikki kyseistä elementtiä koskevat tuote- ja valmistustiedot. Tunnisteen avulla elementin matkaa voidaan seurata läpi koko kuljetusketjun tehtaalta työmaalle ja tagi sisältää myös tiedot tarkasta asennuspaikasta.
Pasilan työmaalle tullessaan rekat ajavat heti ensimmäiseksi eräänlaisen ”digiportin” läpi. Siinä lukijalaitteet rekisteröivät toimituksen saapuneeksi ja välittävät RFID-tagiin tallennetut tiedot pilvipalveluun. Näin myös työmaa ja sen projektinhallinta saavat reaaliaikaista tilannekuvaa siitä, millaisia elementtejä kyseinen lasti sisältää ja mihin ne tulisi suunnitelmien mukaan asentaa.
Näitä tiedoista on hyötyä myös lastia purettaessa, sillä se tehostaa työmaan sisäistä logistiikka sekä elementtien nosto-, asennus- ja tarkastustöitä. RFID-tagit kiinnitetään tehtaalla elementtien päätyihin, josta ne ovat helposti luettavissa kuormaus-, purku- ja asennuspaikalla sekä myöhemmin myös rakennuksen rungossa.
Tärkeä askel eteenpäin
Pasilan pilotti on osa RT:n kehitysprojektia, jonka tavoitteena on digitalisoida betonielementtien koko toimitusketju suunnittelupöydältä työmaalle sekä mahdolliseen purkuun ja uudelleen käyttöön saakka.
Kyseinen BETK (Betonielementtien kuljetusketju) -hanke pyrkii omalta osaltaan tehostamaan koko rakentamisprosessia, sen sisäistä tiedonkulkua sekä toimitusketjujen läpinäkyvyyttä. Samalla opitaan hyödyntämään digitaalisia työkaluja ja teknologiateollisuudessa jo arkiseksi käytännöksi tullutta just in time -tuotantofilosofiaa.
BETK-työryhmän projektipäällikön Teemu Alaluusuan mukaan rakennusalan digitalisaatio on edennyt viime vuosina oikeaan suuntaan, mutta tahti on ollut liian verkkainen.
Yksittäiseen elementtiin liittyvää tietoa toki siirretään esimerkiksi sähköpostien, valokuvien, piirustusten ja tekstiviestien avulla. Toimitusketjut ovat kuitenkin useimmiten käsivälitteisiä eikä tieto kulje riittävän sujuvasti ja reaaliaikaisesti projektin eri osapuolten kesken.
Haaste korostuu etenkin työmaan ongelma- tai virhetilanteissa. Onko elementtiin liimattu vahingossa väärä tuotelappu, tai onko se matkan varrella kokonaan irronnut? Entä tavoittaako tieto mahdollisista laatu-, suunnittelu- tai mittavirheistä riittävän hyvin asianosaset tahot? Kuinka sujuvasti etenevät elementtien tarkistuskierroksilla tehdyt reklamaatiot? Millaisella aikataululla viallisten elementtien tilalle saadaan uusia ja mitä viivästys tarkoittaa työmaan muulle rytmille?
Lisähaastetta tuo Alaluusuan mukaan sekin, että toimitusketjun ääripäitä voivat olla suunnittelijan työpiste ja rautakaupan palvelutiski.
”Digitaalisen tunnistamisen avulla toimitusketjuissa päästään tarralappujen sijasta reaaliaikaiseen seurantaan. Samalla kertyy tietoa, jolla prosesseja voidaan kehittää entistä paremmiksi ja tehokkaammiksi”, Alaluusua tiivistää.
RFID-tunnisteesta lisätehoa työmaalle
Firan tuotantoinsinöörin Tuomas Kekin mukaan RFID-tunniste ja sen sisältämä yksilöintikoodi ovat avain, jonka avulla päästään keräämään dataa yksittäisen elementin matkasta aina valmiiksi rakennukseksi asti. Taustalle tarvitaan kuitenkin tietojärjestelmiä ja -arkkitehtuuria, jotta tieto saadaan virtaamaan digitaalisesti eri osapuolien välillä.
”Käytännössä työmaa saa elementin suunnitelmakuvat ja -numerot sekä sijaintitiedon kuljetuksessa yhdellä napin painalluksella. Myös laatuhavainnot ja -poikkeamat päästään kirjaamaan sähköisesti. Tämä säästää aikaa ja vaivaa ja vähentää virheitä”, Kekki tiivistää.
Merkittävä etu on kuulemma sekin, että RFID-tagissa tieto säilyy vuosikymmeniä ja parhaimmillaan elementin koko elinkaaren ajan.
”Tämä helpottaa ja tehostaa myös elementtien kierrätystä. Tallennetusta datasta näkee heti, millaisia elementtejä purkukohteessa on ja missä niitä voisi vielä hyödyntää”, Kekki lisää.
Firan ja Lujabetonin Hexagon-työmaan digiprojekti on lajissaan ensimmäinen. Kyseiseen pilottikohteeseen tulee yhteensä kymmenen RFID-tunnisteen sisältävää seinäelementtiä. Kohteen on määrä valmistua loppuvuodesta 2025.
Jatkoa on jo tulossa Tampereen suunnalla, jossa NCC ja Parman Consoliksen Kangasalan tehdas käynnistävät vastaavan projektin asuinkerrostalokohteessa vielä kuluvan syyskuun aikana.
Teksti: Timo Sormunen