Ruotsi-Suomi 6-0

Pellervon taloustutkimus PTT selvittää Suomen liikenneverkon toimivuutta ja rahoitusta. Selvitystyön alkumetreillä paljastui Ruotsin ja Suomen infraan käyttämien rahamäärien hurja ero.

PTT:n selvityksen perusteella Ruotsi panostaa liikenneverkon kunnossapitoon noin 30 prosenttia enemmän kuin Suomi verrattuna kansantuotteeseen ja kuljetussuoritteeseen.

Tulevina vuosina Ruotsi investoi infraan yli 2,3 miljardia. Suomessa taso putoaa alle 400 miljoonaan.

Suomen Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen tapasi Ruotsin Trafikverketin pääjohtajan Gunnar Malmin Tukholmassa kesäkuun alussa. Pääjohtajat keskustelivat naapurusten liikennerahoituksen tasoerosta ja meneillään olevasta selvitystyöstä.

”Ruotsissa käytetään suurempi prosenttiosuus kansantuotteesta liikenneinfraan. Maassa on pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tukeva päätöksentekojärjestelmä ja liikennepolitiikan aikajänne on 12 vuotta. Liikenne ja infrastruktuuri nähdään satsauksena tulevaisuuteen, ihmisten hyvinvointiin ja elinkeinoelämän kilpailukykyyn”, Trafikverketin pääjohtaja Gunnar Malm toteaa.

Suomen Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen ilmaisi huolensa Suomen liikenneverkon tilanteesta. Hänen mukaansa korjausvelka kasvaa edelleen nykyrahoituksella.

Pellervon taloustutkimus PTT:n hanketta rahoittavat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, SAK, STTK, MTK, Rakennusliitto, Veturimiesten liitto ja Raideammattilaisten yhteistyöjärjestö JHL, AKT, Metsäteollisuus, INFRA, SKOL, MARA ja SKAL. Työ valmistuu syksyllä 2014. Esitietoa ensimmäisistä, Ruotsin ja Suomen tilannetta vertaavista taustaselvityksistä on julkaistu PTT:n internetsivuilla.

LISÄTIETOA:
Pellervon taloustutkimus PTT

Pasi Holm, 050 374 7462 ja Valtteri Härmälä, 040 641 5732
(sähköpostin loppuosa @ptt.fi)
Liikennevirasto
Toimialajohtaja Kari Ruohonen, 029 534 3831
(sähköpostin loppuosa @liikennevirasto.fi)

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä