Hiekkakentän laidalla nosturiauto odottaa töiden aloittamista elementtifakin vieressä. Vieressä häärii joukko henkilöitä suojavarusteet päällä. Lähes kuusi tonnia painava pohjalaatta makaa jo paikoillaan, mutta kaikesta näkee, että alkamassa ei ole mikään normaali työmaa.

Ratekon järjestämässä koulutuksessa Lujabetonin Järvenpään tehtaalla elementtiasennuksen harjoitus ammattioppikoulujen opettajille on alkamassa. Kaikki järjestelyt on tehty kuin kyseessä olisi oikea betonielementtien asennustyö työmaalla. Edellisenä päivänä on tehty paljon säätöä, nostoapuvälineet toimittanut yrityskin kävi tontilla neljä kertaa täydentämässä puutteita. Koulutuksessa kaiken pitää on kunnossa – kuten pitäisi olla myös työmailla.
Mieti äläkä muistele
”Keskeneräinen ontelolaattakenttä on aina vaarallinen”, aloittaa harjoitusta vetänyt Hartelan betonielementtirakentamisen asiantuntija Sami Ala-Pieti. ”Elementtifakin purussa asennusjärjestys on tärkeä ottaa huomioon. Myös ontelolaatat pitää kuormata oikeassa järjestyksessä”, hän jatkaa.
Tarkoitus on kasata pohjalaatan päälle neljä sivuseinäelementtiä, päätyseinät, ja niiden päälle kaksi ontelolaattaa. Elementit nostetaan koulutuksessa paikoilleen vähän eri järjestyksessä kuin mitä papereista oli edellisenä päivänä katsottu. Se ei kuitenkaan haittaa turvallisuutta, toteaa toisena kouluttajana toiminut Hartelan kokenut mittamies Esa Rouvali.
Elementit pitää purkaa fakista järjestyksessä laidoilta keskelle päin. Rakennelmassa on myös teline, josta päästään nousemaan holville turvallisesti. Tämän takaamiseksi telineessä hirsipuu kiinnitettiin ensimmäisenä samoin kuin kaiteet.
Heti kasaamisen alussa syntyy haasteita, joita ratkotaan yhdessä. Yksi keskustelu syntyy nostossa käytettävästä tasauslevystä, joka löytyy usein elementtiasennussuunnitelmista, mutta harvoin työmailta.
”Sen sijaan että ajatellaan, että tehdään kuten on aina tehty ennenkin, pitäisi asennusryhmän miettiä, mikä on oikea tapa kyseisen noston suoritukseen. Esimerkiksi turvallisuutta lisäävän tasauslevyn käyttö ei häiritse tai hidasta asennusta mitenkään”, Sami Ala-Pieti korostaa.

Nostoapuvälineissä eroja
Seuraavaksi käsittelyyn pääsee nostolukko, jonka etuja Sami Ala-Pietilä kehuu, oli kyse sitten massiivi- tai parvekelaatan nostoista. Sen avulla voidaan varmistaa, että elementti varmasti nousee turvallisesti eikä siinä ole kierteistä aiheutuvaa riskiä.
”Parvekelaatoissa kyse myös estetiikasta, sillä tilaaja ei aina sitä arvosta, että laattaan jää iso kolo nostotapin jäljiltä. Se on kuitenkin pieni murhe siitä, että nosto saadaan tehtyä turvallisesti. Kolo kuitenkin paikataan ja siistitään lopuksi, vastaavasti kuin kierreankkurissakin”
Kun ensimmäinen seinäelementti Järvenpään koulutuksessa laskettiin pohjalaatan päälle, jätti nosturikuski sen ensin ”höpölleen”, eli lähes kaiken painon vielä koukun varaan, jotta asentaja voi hienosäätää elementtiä tarvittaessa kangella oikealle kohdalleen. Vasta kun kaikki on kunnossa ja tönärit paikoillaan, lasketaan kaikki paino alas.
”On erittäin tärkeää, että ei lähdetä enää säätämään elementtiä siinä vaiheessa, kun koukut on jo irrotettu. Vaikka elementtiasennuksen juju on siinä, miten nopeasti nosturi liikkuu, pitää aina mennä turvallisuus edellä”, Sami Ala-Pieti muistuttaa. Suomessakin on äskettäin sattunut vakavia tapaturmia, joiden syynä on ollut juuri se, että elementtejä on säädetty, vaikka koukut on irrotettu.

Inhimilliset virheet esiin
Elementtien asennuksessa on monta vaaran paikkaa tehdä virheitä. Normaalit kivet painavat helposti viisi kuusi ja toisinaan reilusti yli 10 tonnia. Inhimilliset virheet ovat nostojen suurin riskitekijä, tekniset seikat kuten nostelenkkien tai vemojen kestävyys, ovat harvoin vaaratilanteiden aiheuttajina.
”Jos nostoankkuri jää vinoon ja kiveä lähdetään nostamaan tai pahimmassa tapauksessa piikkaamalla tilannetta korjaamaan, on kyse inhimillisestä virheestä. Vemoja ja nostoelimiä ei saa koskaan lähteä piikkaamaan, vaan silloin pitää aina ottaa yhteys suunnittelijaan. Samoin jos niitä on piikattu jo elementtitehtaalla, ei asennusta työmaalla pidä aloittaa”, Ala-Pieti neuvoo.

Ratekon elementtiasennuksen ja turvallisuuden koulutus ammattioppilaitosten opettajille sai paljon kiitosta. Yksi kehujista oli Ammattiopisto Varian rakennusalan perustutkinnon tuntiopettaja Jari Tyni.
”Lähdin koulutukseen mukaan myös omasta mielenkiinnostani, koska elementtiasennus ei ole ennestään minulle kovin tuttua. Täällä on saanut hyvin tietoa siitä, miten tänä päivänä elementeistä rakennetaan, ja sitä tietoa voimme viedä nyt eteenpäin opiskelijoille. Monet opiskelijat käyvät samalla töissä, ja pääsevät työelämässä tutustumaan betonielementtirakentamiseen”.
Jari Tynin mielestä olisi hienoa, jos oppilaitoksissakin voitaisiin harjoitella oikeilla välineillä, kuten Ratekon koulutuksessa. ”Osallistumalla tällä tavoin käytännössä elementtien kasaamiseen oppii asiat niin paljon paremmin. Vähintäänkin elementtirakentamiselle pitää nyt saada oma osio koulun verkko-oppisen teoria-aineisiin”, hän sanoo.
”Aiheen käsittely jatkuu vielä keväällä Ratekon järjestämässä webinaarissa 10.4.2025, johon jokainen rakennusalan opetustöitä tekevä on tervetullut kuulemaan lisää betonielementtien asennuksen kouluttamisesta”, vinkkaa Ratekon koulutusasiantuntija Jukka Isomöttönen.

Rakennusteollisuuden koulutuskeskus Ratekon koulutuksen tavoitteena oli lisätä rakennusalan opetustyöntekijöiden osaamista turvallisen korkealla työskentelyn ja betonielementtiasennuksen opettamisessa. Hankkeessa hyödynnettiin alan huippuosaamista, millä varmistettiin sekä koulutustilanteen turvallisuus että laadukas opetustilanne. Rakennusalan osaamista edistävä koulutus järjestettiin osana OPH:n rahoittamaa osaava ammattiopettaja -hanketta.
Elementtien rakennesuunnittelusta vastasi Sweco. Elementtien suunnittelussa huomioitiin, että ne tulevat koulutuskäyttöön. Uudelleenasennus ja toistuva purku muun muassa materiaalivalinnoissa, lujuuksissa ja nosto-osien määrässä poikkesivat normaalista.
Elementit valmistettiin Lujabetonin Järvenpään tehtaalla, jonka elementtikenttä tarjosi myös hyvät fasiliteetit harjoittelulle. Koulutukseen kuulunut kierros tehtaalla herätti sekin innokasta keskustelua opettajien parissa.
Tuenta- ja muu kalusto koulutukseen löytyi Ramirentilta ja Kallioinen Cranes vastasi nostotöistä. Nosturinkuljettajana koulutuksessa toiminut Laura Pessi antoi koulutettaville hyviä vinkkejä nostotöiden turvallisuuteen kuljettajan näkökulmasta. Muiden turvallisuusasioiden läpikäymisessä luotettiin Tapaturva Oy:n asiantuntemukseen.
Hartela tarjosi hankkeeseen teknistä tukea, järjesti paikalle ammattitaitoisen asennusryhmän ja vastasi myös elementtirakentamisen luentojen pitämisestä.
