Infrainvestoinneista on päätettävä ajallaan

Liikenneyhteydet ovat elintärkeitä Suomelle. Niiden avulla kytkeydymme maailmankartalle, käymme kauppaa ja luomme turvallista ja sujuvaa arkea.

Liikenneyhteyksiä kehitetään vuosikymmenten, jopa sadan vuoden tähtäimellä. Tästä syystä elinkeinoelämä on esittänyt vuoteen 2050 ulottuvan laatuvision pääteille ja rataverkolle. Pääväylät tulisi rakentaa kaksiraiteisiksi ja nelikaistaisiksi.

Vaikka sihti on pitkällä, päätöksiä liikenneyhteyksistä tehdään hallituskausi kerrallaan. Yksikään hallituskausi ei voi jäädä väliin elintärkeän infran kehittämisessä ja kansallisomaisuuden hoidossa.

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa on kolmen miljardin euron investoinnit liikenneinfraan. Investointiohjelma on tasapainoinen: mukana on tiestöä ja rataa, vanhaa parannetaan ja uutta rakennetaan. Tulevassa budjettiriihessä on jo korkea aika tehdä päätöksiä rahoitettavista kohteista, sillä hiekka juoksee hallituksen tiimalasissa.

Hallituksen investointiohjelmaan sisältyvät rantaradan kehittäminen, länsiradan rakentamisen aloittaminen, lentoradan suunnittelu, pääradan kehittäminen sekä Savon ja Karjalan ratojen parantamiset. Näissä kaikissa tulee päästä suunnitelmallisesti eteenpäin.

Pääministeri Orpon hallituskaudelle osuu länsiradan investointipäätöksen teko. Hanke tällaisenaan on ollut vireillä kymmenisen vuotta. Nyt suunnittelussa on edetty vaiheeseen, jossa voidaan päättää rakentamisen aloittamisesta uuteen linjaukseen Espoosta Lohjalle. Myös Euroopan komissio on arvioinut hankkeen yhteiskunnallisesti kannattavaksi osana Euroopan runkoverkkoa.  

Visionäärinen hanke luo uudet työssäkäyntialueet Espoon ja Lohjan välille sekä Turun ja Salon välille. Matka Helsingistä Turkuun lyhenee puolella tunnilla. Radan välityskyky paranee, mikä on sujuvan liikenteen kannalta välttämätöntä. Hanke mahdollistaa myös kymmenien tuhansien asuntojen rakentamisen niitä tarvitseville, ja rakentamisesta seuraavat verotulot valtiolle ja kunnille ovat merkittävät.

Länsiradan rahoituksesta tulee päättää ajallaan. Päätöstä ei pidä lykätä eikä luopua hankkeesta. Kiistely rantaradan suhteen on turhaa; liikenne siellä jatkuu länsiradasta riippumatta, ja sitä parannetaan paikallaan. Rantaradan täysi uudistaminen kaksiraiteiseksi olisi kuitenkin yhtä kallista kuin länsiradan rakentaminen, eikä sillä saavutettaisi työssäkäyntialueen laajenemisen hyötyjä.

Seuraava kauas tulevaisuuteen kurkottava liikennehankkeemme on lentorata, jota suunnitellaan seuraavat kymmenen vuotta. Lentorata yhdistää pääradan Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja nopeuttaa kansainvälisiä yhteyksiämme. Kustannukset ovat länsiradan luokkaa eli noin kolme miljardia euroa, ja päätösten aika on vuosikymmenen taitteessa.  

Muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa elinkeinoelämä painottaa kansainvälisiä yhteyksiä. Sijaintimme Euroopan koilliskolkassa on kompensoitava aktiivisilla yhteyksillä länteen.

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehden Debatti-palstalla 5.9.2024

Kirjoita kommentti

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä