INFRA ry:n lausunto maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittämisen kriteerien vaikutuksista

Nopeusrajoitusten alentaminen toimenpiteenä ei saisi korvata rakenteellisia ratkaisuja vaan se pitäisi nähdä yhtenä askeleena kohti pääteiden rakenteellisen tason nostoa.

VÄYLÄ/4030/07.02.03/2024
Lausunto 14.6.2024

  1. Millaisia vaikutuksia arvioitte suunnitelluilla maanteiden nopeusrajoitusten muutoksilla olevan
    toimintaanne (aikataulut, matka-ajat, koettu turvallisuus ja saavutettavuus, kävelyn ja pyöräliikenteen
    turvallisuus jne.)?

    Ajatus Ruotsin mallista eli ajosuuntien erottaminen toisistaan rakenteellisesti teillä, joiden
    nopeusrajoitus on vähintään 100 km/h , on kannatettava ja Suomen tulisi pyrkiä kohti tätä
    tavoitetta. Liikenneturvallisuuden parantumisen lisäksi liikkuminen tehostuisi ja yhteiskuntana
    saisimme merkittäviä säästöjä. Nopeusrajoitusten alentaminen toimenpiteenä ei saisi korvata
    rakenteellisia ratkaisuja vaan se pitäisi nähdä yhtenä askeleena kohti pääteiden rakenteellisen tason
    nostoa. Ajosuuntien erottamisen lisäksi kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta ja liikkumisen
    sujuvuutta lisäisi myös pientareiden riittävä leveys ja päällystäminen.
    Kategorisen nopeuden alentamisen sijaan pitäisi tehdä suunnitelma nyt esille nousseiden
    merkittävimpien päätiekohteiden korjaamisesta vastaamaan niiden nykyisen nopeusrajoituksen
    tasoa.
  2. Mitä mieltä olette liikenneturvallisuuden parantamisesta nopeusrajoituksia muuttamalla? Millaisia
    muita keinoja ehdottaisitte ajatellen myös rajallisia rahallisia resursseja väyläverkon kehittämiseen?

    Liikenneturvallisuuden parantaminen joissakin kohteissa nopeusrajoitusta alentamalla on
    perusteltua. Kategorinen rajoituksen alentaminen tiettyyn liikennemäärään ja tien leveyteen
    sidottuna ei ole toimiva ratkaisu, joka voitaisiin ottaa käyttöön koko Suomessa. Erityisesti Lapissa
    tämä voi aiheuttaa ongelmia ja johtaa tahattomiinkin ylinopeuksiin. Kokonaisliikennemäärän lisäksi
    olisi arviointia tehtäessä hyvä ottaa huomioon myös tieosuuksien raskaan liikenteen määrä.
  3. Miten maanteiden nopeusrajoitukset tukevat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman
    asettamia tavoitteita ja alueenne liikennejärjestelmän kehittämisen suunnitelmia?

    Suunnitelluilla toimenpiteillä on vaikutusta Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteista erityisesti
    alueiden saavutettavuus ja tehokkuus tavoitteisiin. Tehokkuustavoitteen osalta on kirjattu, että
    nykyisen liikenneverkon hyödyntäminen maksimoidaan ja puutteiden korjaamiseksi
    toteutetaan tehokkaimpia ja vaikuttavimpia toimenpiteitä. Nopeusrajoitusjärjestelmän
    muuttaminen ei ehkä kuitenkaan ole tällainen vaan nyt tarvittaisiin rakenteellisia ratkaisuja
Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä